Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Hujung minggu di Masjid Putrajaya

Alhamdulillah, 9:09 AM reached masjid putrajaya
after 4 hours journey from kuantan...
Huhu... believe it or not, I drove my self
together with 5 sisters from iptas in kuantan
as attendes of the kem ibadah (daurah usul isyirin)
Bertolak seawal 4:50 pagi
(20 minutes behind scheduled time...).
Walaupun semalam hampir2 menangis...
(huhu... Allah uji sikit je...)
Mungkin bagi orang lain kecik je masalah tu,
but as for me, it's a big decision
sebab tak pernah lalui bersendirian,
memikirkan macam mana nak drive
buat kali pertamanya melalui
highway
KL yang sibuk2 tu.
Suami saya tidak dapat hadir bersama2
kerana dia perlu menghabiskan masanya
untuk menyiapkan thesis masternya yang tak siap2.
Sudah hampir 2o tahun, saya jarang-jarang
memandu jauh lebih2 lagi bandar2 sibuk.
Apatah lagi bila sudah kawin,
for sure suami saya jarang bagi saya drive.
Tapi kali ini lain pula, sekelip mata
suami saya memberi kebenaran
memandangkan saya sudah memberi persetujuan
untuk menghadiri daurah itu
dan anak2 ipt tu tak de orang nak bawa.
"Bolehnya... dulukan masa kat LA
5 lane highway boleh redah,
inikan KL, LA lagi sibuk..." komentar suami ku.
Aduh2 Allah sahaja yang tahu hati ni.
Namun memikirkan hidup ini untuk memberi,
maka saya kuatkan hati saya bersabar
dan memohon pertolongan dan kekuatan
dari Allah swt, insya'Allah, yes I can make it...

Dan betul ada hikmah disebalik
kehadiran saya
untuk daurah kali ini.
Walaupun tahun lepas sudah
mengikuti daurah yang sama
di bawah bimbingan ustaz umair,
tapi kali ini saya mendapat
sentuhan yang berlainan pula.
Mungkin Allah tahu
kefahaman saya belum mantap lagi,
sebab tu dihantar
untuk kali ke-2 mendengarnya.


Oleh kerana pertama kali saya ke masjid putra,
maka selepas solat zohor tadi
saya berlegar di ruang solat wanita
take a few shots...


Masa break petang, round2 kawasan luar masjid.
Sambil2 tu saya sms ke pah radziah, nita n arija
kot2 ada no phone cikgu che marina,
kawan lama saya yang sudah berpindah
ke putrajaya. Kot2lah boleh bertemu mata.
Tapi Allah izin mereka tak ada,
kecuali arija, tapi saya dapat agak lewat
nombornya maka tak sempat juga
nak menelifonnya, tak de ruang nak mencelah.

Anak2 ipt pun turut berkesempatan posing2.


Wah... saya telah menjejak kaki ke masjid putra
dan kompleks kerajaan persekutaan putrajaya....
(saya reka2 je nama tu, entah ye ke tidak...)


Some of the outdoor shots...

Malam saya stay di rumah yang terletak
di bahagian basement masjid.
Cukup selesa, jazakallahhu khairan buat
kak zu dan kak wan (zaujah ustaz soleh)
kerana menyediakan penginapan yang cukup selesa.


A tranquil scenery from my room.

p/s To my oldest brother and all my sisters
(who stay at puchong, bangi, bandar ss, tmn melati)
maaf cuma sekadar hantar sms,
tak sempat nak singgah,
kursusnya cukup padat,
tak sempat nak celah ke mana2 pun...

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Powered By Blogger

    <(o o)>

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu