Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Last of 08 First for 09

Well, today is the last day of 2008
but the first school meeting for 2009.
So every one was so excited
to browse the prospectus
including me...
Maka seperti biasa tak berubah
kata orang jawatan tetap dan berpencen
selagi di SMKPB.
KP Add Math,
Penyelaras ICT,
SU Jadual Waktu.
Paling gumbira urusan relief
sudah di sub ke guru lain
maka lega tak terkata...
And got a gift from Kak Nab.
Thanx a lot for a nice shawl, tapi bila nak bergaya tu...
takut terkejut semua orang nanti!

Back to Kuantan

Usually, my family will be FILO, First In Last Out...
Around 12:45 PM pack the stuff and balik semula ke Kuantan.
So, tinggallah bonda dan ayahanda berdua je di rumah.
Tapi Jumaat ini akan balik semua bagi menghantar
3 puteri saya ke SMASKL untuk pulang ke sekolah.


Sepanjang perjalanan, hujan memanjang.
Spot few pondoks... aura mengundi sudah terasa.


Singgah makan tengahari di Kedai Nasi Kukus dekat Paka.
Singgah rumah Umi Na, ambil buku untuk Habibah.
Tea served by Fadhilah, sedap tu...


Sampai Kuantan around 6:15 petang.
Sempat ziarah Abdul Rahim pelajar saya yang sakit.
Sejak cuti saya tak dengar khabar berita.
Alhamdulillah, dia boleh dikatakan baik,
masih dalam rawatan dan sudah 3 kali
buat rawatan kimoterapi.
Cikgu doakan Rahim diberi semangat dan kekuatan
untuk menghadapi ujian dan dugaan ini.
Mohonlah kekuatan dari Allah, insya'Allah Dia akan beri...

A morning at TTI

Posted by Picasa
Selepas makan pagi depan Masjid terapung,
pergi jalan-jalan dekat TTI Taman Tamadun Islam
sebab ada orang ingin nak tengok Masjid Kristal...
Kami berdua pun round2lah taman tu.
Tapi tak dapat masuk Taman Monumen sebab
awal sangat masih belum buka untuk lawatan.
Snap few pictures, then balik rumah.
Di rumah, anak2 tuntut nak pergi juga.
Insya'Allah lain kali Ummi bawa.
Ini pun hari ini dalam sejarah,
mana ada Walid nak bawa Ummi jalan2...

Holidays in KT

Posted by Picasa
About 5 days I was at kampung spent my holidays
with bonda and ayahanda.
All the sisters get together, except Ayoh long and Umi Su.
(hah... both of u sure miss the ... if I have to list down,
keriuhan nieces and nephews espeacially Said Ramadhan
yang sudah mula banyak nak bercakap,
tidur malam bertebaran seperti di Padang Arafah...,
yang penting masakan dari Umi Dah... such as
nasi goreng kampung, kali ini ada menu baru mee basah tau...

Back to old school...

Petang dalam hujan saya dan keluarga ke MRSM KT
sekolah menengah tempat saya menitip ilmu 23 years back...
lama tu saya sudah meninggalkan zaman muda saya...
Ini bangunan akademik tempat banyak meninggalkan kenangan.

Saya ke sini menziarahi kakak saya sebagai Penolong Pengetuanya.
Sambil tu saya diminta tolong ajar cikgunya buat jadual waktu
menggunakan software AscTimetable.
(Balik kampung pun ada permintaan...)
So, this is Tg Mariam my cute niece.
A good swimmer and scater.
Bila nak datang Kuantan...?

Kepulangan Puteriku Sakinah...

Pagi jam 10.00 saya dan anak-anak ke SMASKL
untuk menjemput Sakinah pulang
setelah seminggu di sana kerana menjalankan
intensif dan orientasi. Tahun depan Sakinah
akan meneruskan pengajian ditingkatan 1nya di SMASKL
seperti kakak-kakaknya Habibah dan Naemah.
Hah... yang paling tak sabar rindu ke Sakinah
ialah Said Ramadhan. Siap duduk atas riba lagi bila
jumpa kakaknya.
Ini anak-anak dari Pahang yang akan bersekolah di SMASKL.
Zulaikha, Sh Sarah, Sakinah, Tg Sarah dan Aimi Syakirah
(Ainol Sofiah tak sempat bergambar sebab sudah balik...).
Ummi sentiasa mendoakan agar antum
dapat meneruskan alam remaja yang lebih tarbawi
bila berada di SMASKL nanti.
Selamat Berjaya.

Makan malam bersama

Malam berikutnya, have a family dinner at Paradise Restaurant.
Almost all of my husband's brothers and sisters were there.
Ada yang tak pernah makan steamboat,
tunggu-tunggu bila nak masak.
Barulah tahu kena rebus sendiri...
Hah.. Sudin kat Yemen tu, nampak tak Ummi anta tu...
Habibah, Ilhami and Naemah.

My hubby and Fajri, (husband's nephew) kira
'balas belanja' kat kedai Fadhil lah ye...

Pulang menziarahi Bonda dan Ayahanda

The whole Tuesday n Wednesday,
Muhammad 'Abbas Salimi was sick.
Sampai tak daya nak bangun.
Bila diselidiki, (dengan izin Allah) puncanya
main panjat pokok rambutan pada waktu tengahari
(aktiviti yang paling digemari masa cuti),
tengah waktu panas-panas tu.
Dapat satu pengajaran,
masa main seronok sangat,
bila sudah sakit, barulah rasa tak berdaya.
Namun peringatan dari Allah swt
yang Allah masing sayangkan Abbas...


Malam Khamis, saya sekeluarga pulang ke KT.
Setelah hampur sebulan cuti sekolah
barulah kali ini berpeluang dapat balik kampung
untuk bertemu dengan bonda dan ayahanda tercinta.
Seperti biasa, bertolak selepas Isya,
sebab pemandunya kerja mana boleh cuti.
Sampai di Kemaman dalam jam 10.00 malam.
Singgah di kedai Fadhil (hubby's nephew)
untuk makan Choay Kuew Tiau (not a correct spelling rasenya)
yang dimasak oleh beliau sendiri.

Boleh tahan juga, masing-masing
rasa macam tak cukup sepinggan makan (kata Naemah lah...)
Terima kasih kepada Fajri kerana belanja kami makan...

After an hour, continue the journey.
At Rantau Abang, the driver got sleepy.
So took a nap near the masjid for a while.
Finally reached at bonda's home
around 1.30 am...

Maafkan umi...


Tadi masa saya nak ke sekolah
Said menangis, merajuknya tersungkur dilantai.
Nak ikut umi pergi jalan...
Minggu lepas sibuk ke Pekan.
Hujung minggu bertamrin di SeRIA
Dua hari ini saya sibuk ke SMKPB
menyiapkan jadual waktu untuk sesi 2009.
Tak boleh nak bawa dia pergi jalan.
Maafkan Ummi ye...
Malam nanti kita balik kampung
jumpa tok dan tokki.
Barulah dia cerah mata, rupa-rupanya
Said pun pandai rindu kat nenek dia..

Bonda-bonda Permata...

Ahad dan Isnin saya bersama makcik-makcik dari
Kg Permatang Badak dalam tamrin.
Setelah hampir sekian lama kami berhalaqah
tiba masa kefahaman dan wa' cuba untuk di pertingkatkan.
Kesungguhan mereka cukup mengagumkan.
Tanpa mengira batasan umur tidak menjadi halangan.
Saya yang muda kadang-kadang kalah dengan diri sendiri.
3 KK telah dibentangkan dan pembentangan
bengkel berjalan dengan baik.
Tidak salah kalau saya memanggil mereka
bonda-bonda permata...

Ziarah jiran

Pulang dari pekan saya mendapat jemputan jiran
kenduri kesyukuran kerana anaknya berjaya
melanjutkan persekolahan di Tahfiz Tg Lumpur.
Tahniah. Moga menjadi Hafizah yang solehah.

Saya bersama Khadijah (an Americam Muslim) dan
S/N Mariawati (tuan rumah).
Lama sudah tidak bertemu dengan Khadijah.
Moga jalinan ukhwah berpanjangan.

Anak-anak KHIDMAH '08

Lihatlah wajah-wajah bersih mereka
Sentiasa ceria dan tersenyum
Tiada satu pun bayangan kesusahan dan keperitan
Walau pun persekitaran
mampu menceritakan sebaliknya...
Lihatlah wajah-wajah kain putih
Yang menanti para duah menyapa mereka
untuk dibantu dan dicorakkan
dengan warna-warna keimanan...
Lihatlah wajah-wajah fitrah bersih
Yang kiranya tidak dipeduli...
Jawapannya ada di dada iman kalian...
Posted by Picasa

LDK n GAMES KHIDMAH '08

Doakan untuk mereka
agar terpalit syu'ur Islami di dada mereka
dan istiqamah itu berterusan...

Putera-putera KHIDMAH '08

Putera-putera ku...
Kaulah harapan pewaris Ummah
Bakal pengganti kami yang akan pergi dulu
Kentalkan semangat jihad mu
Kerana pemuda hari ini
Bukan semua yang sanggup meredah ujian duniawi
Teruskanlah jalan para dae ini.
Jangan sampai tersungkur di persimpangan.
Sematkan tajribah ini
sebagai satu yang berharga
tidak ternilai dengan mahar yang paling mahal sekalipun...

Puteri-puteri KHIDMAH '08

Puteri-puteri ku...
Dari raut wajah-wajah mu
Sematlah keikhlasan itu seikhlas-ikhlasnya
Ingatlah pahit getir itu
Sebenarnya mengajar erti ketabahan dan kesabaran
Buat bekalan masa depan
Kesusahan bukanlah penghalang
Malah yang tersirat adalah satu kekuatan
Pastikan tajribah ini
menjadi titik tolak yang amat berharga
Untuk kamu meneruskan
Perjuangan para dae

KHIDMAH '08 (Last Day...)

KHIDMAH '08 : Day 6 Saturday 20 Disember 2008

Hari terakhir kami. Masing-masing dengan beg untuk pulang.
Tazkirah Subuh terakhir disampaikan oleh Ibu Rohaya.
Satu peringatan dari beliau agar memperbetulkan
nawaitu masing-masing agar setiap amal bakti
yang selama ini dicurahkan adalah hanya kerana
lillah wa fillah, kerana Allah swt semata-mata.
Jika tidak kita takut segala tenaga, masa dan setiap apa
yang dicurahkan tiada nilai disisi Allah swt.

Kenangan terakhir kami di SK Sinar Mutiara.
Terima kasih kepada pihak pengurusan sekolah
yang telah mengizinkan penginapan.

Sarapan terakhir...


Selesai aktiviti hari ini yang hanya gotong-royong
membersihkan persekitaran balairaya.

Penutup dengan membuat penilaian dan post mortem.

Alhamdulillah semua berakhir dengan selamat.

Putera dan
Puteri Pewaris Ummah...

Sebelum balik melawat ladang nenas.

Wajah puteri yang ceria.

Pakcik Sobirin mendemonstrasi cara memotong buah nenas.

Hasil yang di petik.

Kenangan di ladang nenas.
Sebelum pulang saya sempat singgah di rumah
salah seorang dari dua pelajar KTD yang berasal dari kampung ini.
Aduh... satu kelemahan saya, saya boleh lupa namanya...
Saya mendapat tahu dari saudara Bashir
bahawa pelajar tersebut mempunyai gred keputusan
peperiksaan yang cemerlang. Moga pengenalan yang
singkat ini akan dapat membina jambatan ukwah fillah

Bertolak balik dan berkumpul di Pulai Keladi.
Di sini masih ada aktiviti pemeriksaan kesihatan.

Sambutan dari penduduk sekitar amat baik.

Antara doktor-doktor KKH yang memberi bantuan.

Menyusun ubat-ubatan.

Sebelum balik saya sempat melihat persekitaran kampung.
Saya ke tebing Sungai Pahang untuk melihat
sangkat ikan Patin yang dipelihara penduduk sekitar.

Wajah anak-anak di Pulau Keladi
yang masih dapat mengekalkan bahasa ibunda mereka.

Puteri HALUAN pulang dengan dengan membawa syu'ur
untuk lebih gigih memberi sumbangan dan bakti.
Bertolak jam 11 pagi. Selamat
dihantar ke stesyen bas dengan tiket 2.30 petang.
Tiada yang lain kami harapkan ya Allah
moga tajribah ini akan dapat membantu
kami beramal untuk Islam...

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu