Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Kepangkuan ayahbonda....

Akhirnya sampai juga ke teratak ayahbonda
selepas 3 jam 15 minit perjalanan dari
kuantan ke kt... boleh tahan juga drivernya...
who else... that's me la... with the kids...
walidnya kerja sabtu tak dapat balik awal
that' what he said or any other reason...
(ada xkt gather2 without telling me...
huhu... saya tak tahu apa2...)

Sampai je just nice for lunch...
Dalam terhinjut2 bonda masih lagi dapat
menyiapkan masak asam telur buat cucunda2.
Umi'ah pun memang sudah ada kat rumah bonda.
So all of us menikmati hidangan tengahari
sambil mengadap laut cina selatan yang meluas....
Petang apa lagi tak sah kalau tak ke pantai.
Dan alam seperti macam sudah berubah...
Biasa2nya kalau lepas tahun baru cina,
laut cantik, ombak sudah mula tenang
dan paling penting budak2 sudah boleh mandi pantai.
Tapi kali ini agak berlainan.
Gelora ombak seolah2 badai masih belum selesai...
Maka apa aktiviti anak2 kali ini....
Layang-layang.... Sa'id dan nazirah puas melihat
layang-layang mereka bebas di udara....
Kemudian bina istana pasir...
Saya melepaskan mereka biar bebas berinteraksi
dengan alam ciptaan Allah....
Antara hasil2nya...
Dan keakraban sakinah dan adiknya sa'id....
Dan ku mula bertafakur dan bermuhasabah....
Memandang laut cina selatan di hadapanku
seluas mata memandang....
siapa sangka makhluk milikMu boleh
berubah sekelip mata menjadi
tsunami yang mengganas....
Ya Allah memang sudah cukup banyak
peringatan2 dari Mu...
Namun mengapa ada yang masih engkar....
Huhu.... ambil angin malam dengan umi'ah
di perkarangan belakang kampung cina...
Rupa2 tak sedar... bandar kt sudah berubah
punyalah lama tak berjalan....

Mahrajan Thaqafi

Alhamdulillah... Allah masih memberi ruang
dan peluang untuk berbicara
setelah berbulan blog umidah bersawang.
Masuk tahun baru sukar nak mencari luang
masa dan waktu untuk menulis walau pun
dalam hati ni berbuak2 idea melanda.
Mohon kepada Allah agar terus istiqamah.
Pagi ini masih teragak2 mahu pergi atau tidak.
'Abbas sudah pun bertolak bersama rombongan
SeRIA malam tadi. Walid memang nekad untuk pergi.
Umidah masih ala2 merajuk...
"Abang tak ajak pun nak pergi..."
Namun akhirnya menghampiri jam 8.00 pagi
kami sekeluarga ke sekolah rendah agama ghufran
menghadiri mahrajan thagafi.
Sebenarnya nak memberi sokongan buat
anakanda 'abbas yang menjadi peserta
musabaqah tilawah alquran.
Masa di labis sms kak ani,"'Abbas sudah baca ke?"
"Belum, peserta lelaki ke lapan..."

Alhamdulillah, kami sampai 'abbas belum lagi
memperdengarkan bacaannya.
Maka sempat lagi mendapat nasihat
terakhir dari jurulatihnya... walidlah siapa lagi....
Anyway his face looked like going to cry...
huhu.... gemuruh juga...
Insya'Allah... you can make it my boy...
Umi dulu pun macam 'abbas juga.
Ingat lagi masa darjah 6... umidah pun
masuk musabaqah. Entah macam mana cikgu pilih,
padahal manalah pandai nak baca berlagu...
berlatih pun agak2 sumbang... tapi masuk juga
pertandingan. Khow what happened?
Umidah peserta terakhir baca dan
dapat nombor pun last sekali juga....
Huhu... but I didn't regret...
pengalaman itu amat bermakna....
Dapat hadiah senaskah surah Yaasin, and umidah
kept it hingga bawa ke US masa belajar....

Saat2 yang mendebarkan datang juga.
Umi doa yang terbaik buat 'abbas...
Petang tunggu pertandingan nasyid pula.
Terhibur melihat anak2.
Dan ini anak2 SeRIA.... kena buat persembahan
yang terakhir juga....
Sementara nak menunggu berapa kali
mc nora kena baiki sampin tu....
Akhirnya ke pentas juga....
Usah di risau kalah atau menang yang penting
ini adalah medan untuk melatih anak2 berkreativiti
dalam apa jua petandingan. Latih untuk pintar
berbicara dan berani ke depan.
Bukankah itu ciri2 dae'...

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu