Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Daftar tingkaan 1

Menjengok lagi ke sekolah merakam wajah2 baru
yang ceria nak masuk alam sekolah menengah.
Masing2 dengan baju baru,
tudung baru dan beg baru
Selamat berlajar.....

Syukur buat anakanda Sakinah

Malam makan2 di kedai nasi arab.
Esok anak2 nak balik asrama.
Disamping belanja anakanda sakinah
alhamdulillah PMRUnya 10 As no ke 340.

Anakanda ku... bersyukur dengan kejayaan yang diraih.
Moga semua ikhlas dalam pencarian mu
mencari ilmu bukan semata2 untuk peperiksaan
tapi pencarian mu mencari hakikat diri...

Mesyuarat Pertama 2011

Dua hari bermesyuarat di bilik syarahan baru.
Boss buat kejutan buat cikgu2....
siapkan bilik syarahan baru yang diconvert
dari makmal lama.
Okey lah... moga2 tahun ini lebih bersemangat
sebab boss sendiri buat inhouse bertajuk team building.

Dan tambahan sikit dari saya, maka berkerjalah kita
tahun ini dengan penuh bersemangat nak mendidik
anak2 pelajar kita seperti anak2 kita sendiri
kerana merekalah masa depan kita.
Nak tengok masa depan lihat remaja hari ini...
Dan rata2 realiti mengambarkan remaja hari ini
tidak mengambarkan seperti yang kita kehendaki.
Maka ditangan kita guru untuk merubah,
menyedarkan dan membimbing anak2 pelajar kita
agar menjadi insan yang seperti mana Allah kehendaki.
Bukan sekadar ilmu dunia tapi ilmu akhirat juga
kita sedia dan berikan untuk mereka.
Seperti mana kata boss
kalau semua guru adalah guru disiplin,
jangan mengharapkan guru disiplin sahaja mengawal pelajar
maka semua guru juga adalah pembimbing pelajar
yang membimbing mereka ke arah kebaikan
dan jangan dibiarkan hanya ustaz dan ustazah
atau kaunselor sahaja buat kerja2 ni.

"Setiap kamu adalah pemimpin
dan
setiap dari kamu diminta dipertanggungjawabkan
berdasarkan apa yang kamu pimpin."
hadis Rasullah saw.

2nd day.....

Sebelum balik makan pagi di rumah fajri,
mok long masak nasi lemak kuning.

Perjalanan pulang melalui hutan batu....

Singgah di temerloh walimah azim anak hj saba dan kak arah.
Ngam2 je orang nak tutup kedai....
Bergambar dengan pengantin pun tak sempat.
Walau bagaimana pun mabrook,
moga rumahtanggga dakwah sakinah juga dicari....

Allah izin on the back..... just next to r&r temerloh
one of the tyres burst
....

Tersadai kami tepi highway dan tulah dengan rahmat Allah jua
ada sahabat2 yang juga dalam perjalanan
pulang ke kuantan sedar dan membantu....


Alhamdulillah, pengalaman yang cukup mengerunkan.
Sangat2 bersyukur dengan rahmat dan kasih sayan
g Allah,
kami semua selamat....

Gotong royong & musafir

Tahun ini gotong royong di seria diawalkan
memandangkan minggu depan ramai nak hantar
anak2 balik asrama.
Potong2 rumput2 yang panjang dan kemas surau.

Lepas tu kemas2 barang menuju ke gombak.

Lewat petang sampai ke destinasi kenduri walimah
anak bongsu kak lipah sepupu kepada suami saya.
Beliau merantau dari terengganu dan menetap
di gombak. Memang jarang2 jumpa.
Panjang umur moga Allah pertemukan
di masa akan datang.

Malam jalan2 ke pesta buku di pwtc.
Maka jadilah pelbagai benda dibeli,
bukan beli buku je, kereta control pun beli....

Lewat malam baru sampai rumah umi ah....

Keputusan PMR 2010

Hari ini ke sekolah meninjau2 anak2 pelajar
yang mendapat keputusan PMR 2010.
Macam2 reaksi.... berdebar, suspen, takut....
releks semacam pun ada....
Lepas dapat result, masing2 gembira ada,
menangis pun ada, huhu.... relek semacam pun ada...
Apa2 pun sekalung tahniah buat semua dari cikgu.
Bagi cikgu anda semua berjaya....
Namun ingat kejayaan yang sebenar
bila kita menghadap Allah, mendapat keputusan
yang diedar dengan tangan kanan,
Allah redha kita dan ganjaran syurga dariNya.
Namun satu lafaz yang mudah diungkap
tapi bukan mudah nak dapatkannya.
Sebagaimana anda struggle untuk buat
bersungguh2 dalam peperiksaan,
seperti tu jugalah malahan lebih lagi
anda perlu struggle untuk meraih keredhaan Allah.
Berusahalah... jangan sampai putus asa....

Bekalan

Jangan biarkan bekalan akhirat anda kosong.
Kenapa pula perlu begitu?
Ustaz fathi yakan dalam bukunya
apa erti saya menganut islam,
membahaskan manusia ada 3 golongan.
1. manusia yang hidup untuk dunia.
2. golongan yang sesat antara dunia dan akhirat.
3. manusia yang mengganggap dunia
sebagai ladang akhirat.
Maka golongan ke 3 inilah mukmin yang sebenar.
Mereka mengetahui hakikat hidup.
Apa maksudnya?
Kenal petani?
Mungkin kat bandar2 susah nak cari
sebab hari ni ramai dah orang tak suka kerja
membanting tulang....
Mari kita perhati hidup seorang petani.
Semestinya petani akan memiliki ladang.
Ladangnya akan ditanam dengan tanaman.
Untuk menghasilkan hasil tanaman yang terbaik,
pokok2 yang ditanam akan dijaga dengan baik.
Disiram dengan air dan dibaja agar subur.
Dijaga agar tidak dikacau oleh haiwan perosak.
Selepas beberapa musim hasilnya
tanamannya akan membuahkan hasil.
Hasil yang baik akan dijual lalu mendapat
pulangan yang lumayan.
Namun jika sebaliknya berlaku,
petani yang malas.
Tidak menjaga tanamannya dengan baik.
Maka hasilnya buah yang tidak elok.
Lalu.... nak jual pun tak laku.
Maka itulah ibarat nya...
Seorang mukmin adalah petani.
Mempunyai dunia sebagai ladang .
Di dunia mukmin bercucuk tanam.
Pokok ditanam berpaksikan akar keimanan.
Dibaja dengan amalan.
Buah hasilnya dituai sebagai pahala
di akhirat kelak.

Jika kita nampak nilai hidup dunia
dan nilai hidup akhirat....
"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia
melainkan permainan yang sia2
dan hiburan yang melalaikan
dan demi sesungguhnya
negeri akhirat itu lebih baik
bagi orang2 yang bertaqwa.
Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?"
(Suran Al-An'aam : 23)

Lalu.... bersegeralah kita selagi Allah masih lagi
meminjamkan nyawa....
Jangan biarkan bekalan akhirat kita kosong....

KMK berakhir....

Majlis penutupan KMK 2010.
Semoga anak2 peserta yang hadir
dapat melalui satu pengalaman yang bermakna.
Pemuda yang seharusnya berubah dengan
menghiasai diri dengan cara hidup yang Allah kehendaki.

Menyanyi lagu tema beramai2.

Diakhiri dengan majlis penyampaian hadiah.

Jazakumullah buat anak2 fasi.
Sumbangan antum memang dihargai....

Memang menjadi harapan kepada semua
dapat memanafaatkan semua aktiviti
yang dijalankan. Remaja harus berubah
untuk menjadi pemuda-pemuda yang dapat
memanafaatkan ummah.

KMK Day 2

Hari ke 2, umi menjenguk2 ke taman pertanian.
Pagi ini aktiviti kembara kreatif.
Memang kreatif sungguhlah aktiviti2
yang di sediakan. Umi boleh tabik
anak2 fasi yang bertungkus lumus menyediakan
modulnya dan bersungguh2 berinteraksi dengan adik2.
Moga semua objektifnya tercapai.

Rupa2nya ada juga aktiviti flying fox.
Huhu... umi sampai lewat sikit...
tak sempat nak lihat anak2 puteri berflying fox...

Malam diserikan dengan aktiviti malam kebudayaan.

Memang cukup terharu... bersama dengan anak2
muda fasi... kalau dulu kecik2 umi bawa
antum dalam program banat,
alhamdulillah hari ni sudah mampu untuk
memimpin adik2....
Persembahan setiap kumpulan yang cukup kreatif
bertemakan ukhwah.
Disulam dengan celoteh juruacara yang
juga kreatif dan petah berbicara.

Persembahan kumpulan 3.

Persembahan kumpulan 4.

Persembahan kumpulan 1.
Bernasyid & bersajak.

Persembahan kumpulan 5.
Lakonan yang mencuit hati.

Persembahan kumpulan 2.
Berlakon lagi.

Akhirnya kejutan dengan persembahan dari
urusetia dan fasilitator yang juga menyentuh hati.

Malam berakhir dengan penuh pelbagai rasa.
Aktiviti yang telah berjaya memesrakan ukhwah
peserta2 dan kakak2 fasi.
Huhu... makcik2 pun menumpang rasa....

Kem Minda Kreatif KMK Day 1

Petang menghantar anakanda berdua naemah dan sakinah
ke kem minda kreatif di taman pertanian,
Kalau tahun2 sebelum ini kem diadakan mengikut zon
tapi tahun ini sedikit perubahan dimana
diadakan di setiap negeri.
Kali ini program dikendalikan sepenuhnya
oleh anak2 muda haluansiswa.
Kem ini mengumpulkan anak2 remaja sekolah menengah
mengisi aktiviti sambil mencari erti cara hidup islam
sesuai dengan tema kali ini remaja dinamik hidup fantastik.
Kalau nak hurai tema ini panjang lagi
nanti umi celoteh kemudian.

Huhu... ini cabaran pertama nak masuk kem.
Umi pun teragak2 jugak maklumlah musim hujan...
Tapi alhamdulillah sebenarnya ok, jalan lecak
sebab hujan maka lumpur mengalirlah....

Sekitar pendaftaran. Alhamdulillah ramai anak2
remaja datang mendaftar. Pergunakan masa muda mu
mencari ilmu yang bermanafaat.

Taklimat dari kem komandan.
Jauh diimport dari perak....

Sesi ice-breaking.

Malam program bermula dengan mendengar dulu
orang-orang penting tuan pengarah dan
tuan penasihat memberi ucapan.
Kemudian slot malam diteruskan dengan
penyampaian dari pegerusi haluan pahang
akh tg abdul rashid.
"Semua orang pejam mata....
Sekarang pak cik nak tahu
siapa antara
kalangan anak2 yang hadir
kerana memang
nak datang,
bukan mak suruh atau ayah suruh,

angkat tangan....
tak pa tak ada orang yang nampak,

pak cik sorang je tahu....
."
Sayup2 umi dengar penceramah memulakan bicaranya.
Sedangkan umi sudah menuju ke kereta,
kerana si kecil2 semua sibuk menggantuk nak tidur
Dalam hati umi berdoa dan mengharap...
puteri2ku mengangkat tangan mereka....

Be careful!

Sebulan yang lalu beli purse.
Saya tak fikir panjang belek2 terus beli.
Tapi silap saya tak check betul2....
After months pakai tadi baru sedar
masa buka purse nak ambil duit bayar kat kaunter,
baru perasan.... three dots melekat di kulit dalam....
clearly shown..... *i* skin!.
Lain kali memang kena hati2.
Dulu2 masa duduk negeri asing begitu hati2
tiap2 kali beli beg @ kasut...
Tapi bila duduk negeri sendiri kadang2 lupa
So don't take for granted...
be more careful next time...

Bersama bonda

Hari ini bersama bonda... masak masam asam telor.
A trademark lauk kat rumah bonda,
semua cucunda2 bonda suka makan lauk ini
bila balik kampung.
Anak2 keluar dengan walidnya ke rfc,
kata nak makan ayam goreng. Saya tak ikut....
Sebab itulah kalau balik kt kawan2 selalu tanya,
"Tak gi pasar payang ke... muzium losong...
planetarium... masjid kristal...
?"
Huhu.... simple answer from me, "Tak... dok rumah je..."
Balik kampung bukan selalu.
Maka masa2 beginilah I'll spend my precious time
dengan bonda sambil2 menolong masak2 di dapur
sambil2 mendengar cerita2 dan luahan hati bonda...

Itulah bonda... usia mencecah 70+,
masih lagi masak sendiri.
Kalau anak2 balik macam2 nak buat,
masak asamlah.... khuzi lah.....
Semoga Allah swt sentiasa memberi kesihatan
yang baik buat ayahbonda berdua.

Musafir ke kt....

Ikut ke walidnya, jam 9 pagi nak bertolak,
ambik kak long di ikip terus bertolak.
But then... almost 15 minutes to 10 o'clock baru bertolak.
Biasa bermusafir malam ke kt,
tapi kali ini tukar angin siang.
Lagi pun malam semalam ada lagi meeting...
Biasalah tu... umi dah + ayah ramli kan sentiasa busy...
Tak kira siang malam, kalau ada apa2 penting
we won't miss it, unless benar2 uzur syarie...
Kalau jalan malam semua pasif kecuali
driver n co-driver...
Maka bila jalan siang.... riuh rendahlah...
Masing2 macam tak cukup aktiviti nak buat....
Alih2 umi dah dapat
a creative sticker tag on my hp's cover
designed by muhammad sa'id ramadhan....

Sampai kt terus je dewan tunku abdul rahman.
Ini kira dewan paling tua di bandar kt.
Masa umi dah sekolah rendah lagi
dewan ini sudah gah ada.
Dulu2 ada library kat sini.
Hari ini umi dah menghadiri
majlis walimatul'urus q-bee n na'eem.
Cepat masa berlalu, dulu masa mula2 jumpa
kak ngah kat LA... kecik lagi masa tu...
Bawa kak ngah jalan2... ada lagi gambar kat
depan trojan book store....
Hari ini sudah mendirikan rumah tangga.
Semoga Allah merahmati baitulmuslim yang dibina.

For both of you.... remember that
"Pernikahan adalah....
akad untuk beribadah kepada Allah,

akad untuk menegakkan syariat Allah,

dan akad untuk membangunkan rumah tangga

yang sakinah mawadah wa rahmah....
Pernikahan adalah....

akad untuk meninggalkan kemaksiatan,
akad untuk saling mencintai kerana Allah,
akad untuk saling menghormati dan menghargai,

akad untuk saling menerima apa adanya,

akad untuk saling menguatkan keimanan,

akad untuk saling membantu dan meringankan beban,

akad untuk saling menasihati,

serta akad untuk setia kepada pasangannya

baik dalam suka dan duka,

dalam kefakiran dan kekayaan,

juga dalam sakit dan sehat....."
(bait2 dari buku di jalan dakwah ku gapai sakinah)


Bila nak balik sibuk nak bergambar lagi.
Mula2 sorang... pastu bertiga...
pastu berempat....
akhir2 berenam....

Alhamdulillah.... hampir jam 3.30 ptg
sampai jugak umi dah rumah ayahbonda...

Lepas asar ke rumah bonda tg hailani di bukit besar
menerima jemputan makan2 oleh anakandanya ku ya.
Dapat jumpa bonda tg halipah n some of my cousins.
Maklumlah hari raya hari tu raya di bangi.

Malam pulak ke rumah mak ngah di bukit depu.
Rupa2 ada sambutan makan2 juga
among yang lahir bulan oktober n november....
Alhamdulillah pertemuan yang cukup mesra.
Terhibur dengan persembahan kalam jama'ie
dari nisah, aisyah n diana....

My beloved sis....

Today's umi 'ah's birthday.
So... happy birthday to you....
And as the eldest among my sisters after ayah long,
for sure banyak makan garam dan pengorbanan
untuk adik2.... maklumlah zaman dulu
suasana tak sama macam sekarang.
Ingat lagi cekalnya hati umi 'ah
pernah sorang2 naik bas cantum2 balik
dari shah alam ke kt kerana kes orang minyak...
Impian umi 'ah tercapai jugak graduated from oversea.
Huhu... still remember...? I sewed your baju kurung
for hari raya, posted from LA to Tennessee....
Dan bila balik malayia,
walaupun masing2 kerja jauh2'
tapi tiap2 kali berkumpul masa hari raya
kemesraan macam dulu2 juga....
Lalu.... dalam liku2 perjalanan kita memang diuji,
dengan kerja... dengan anak2...
dan yang paling perit mungkin....
pemergian orang yang tersayang....
Tapi I still respect you, umi 'ah tetap tabah
menghadapi segala ujian dariNya....
Mungkin gertakan dari Allah jua untuk mengingatkan,
kita juga akan bertemu denganNya.
Persiapan amat perlu untuk bekalan nanti
di negeri kekal abadi....

And .... you remember the book....
It was given to me on my birthday,

long long time ago.... in primary school....
Still remember your words,
"Scrub any leave or fruit in the book
then you'll smell it's aroma...
"
And until today I still kept the book
as
a precious treasure from my beloved sister....
So.... sorry... no birthday present from me, but
special wish from the bottom of my heart

happy birthday to my dearest sister,
Allah blessed...

Aktiviti cuti

Ke smkpb berbincang dan menyusun
jadual waktu baru untuk tahun depan
bersama ketua2 bidang.

Sa'id ramadhan ikut sekali sebab
tak de orang nak jaga kat rumah.
Sekerat jalan je meng'color' kertasnya.
Selebihnya sibuk bertanya, "Mama bila nak balik....".
Bila naik bosan mula snap sana sini
dengan hp mamanya....

Hari ini kem mini hafazan 3 pun tamat....
Masing2 nak sibuk bergambar.
Ini umi dah nak tanya, sudah banyak
mana surah yang di hafal tu....?
Ingat... balik rumah kena terus sambung lagi
hafazannya. Bila kita buat sesuatu perkara biar
berterusan, jangan bermusim ....

Seminar Guru

Menyertai seminar guru2 zon timur
anjuran kelab guru haluan.
Cuba untuk menyuntik semangat baru kerana
ada kalanya guru2 dilihat agak lesu
dalam kerja2 dakwah di sekolah.
Betul ke? Maka bermuhasabahlah untuk diri sendiri.
Ya Allah.... berikan ku kekuatan....

Satu yang di disangka2...
pertemuan antara anak murid dan gurunya.
Allah izin bertemu dengan guru yang
mengajar bahasa melayu saya semasa
saya menuntut di mrsm 30 years back....
Syukur... kami bertemu dalam taifah yang sama.
No best words....
Terima kasih cikgu atas segala tunjuk ajar.
Akhirnya ku juga menjadi guru seperti mu.
Sama2 cuba untuk mencetak kader2 muda menjadi
generasi pewaris.... insya'Allah....

Kem Mini Hafazan

Kem mini hafazan 3 bermula hari ini.
Kali ini diadakan di masjid sg isap damai 3.
Alhamdulillah, ramai anak2 yang hadir
termasuk 8 anak2 dari rumah anak yatim baitul husna.
Kepada kakak2 dan abang2 fasi tu...
jalan kan tugas baik2, belajar untuk berdakwah ok...

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu