Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Kepangkuan ayahbonda....

Akhirnya sampai juga ke teratak ayahbonda
selepas 3 jam 15 minit perjalanan dari
kuantan ke kt... boleh tahan juga drivernya...
who else... that's me la... with the kids...
walidnya kerja sabtu tak dapat balik awal
that' what he said or any other reason...
(ada xkt gather2 without telling me...
huhu... saya tak tahu apa2...)

Sampai je just nice for lunch...
Dalam terhinjut2 bonda masih lagi dapat
menyiapkan masak asam telur buat cucunda2.
Umi'ah pun memang sudah ada kat rumah bonda.
So all of us menikmati hidangan tengahari
sambil mengadap laut cina selatan yang meluas....
Petang apa lagi tak sah kalau tak ke pantai.
Dan alam seperti macam sudah berubah...
Biasa2nya kalau lepas tahun baru cina,
laut cantik, ombak sudah mula tenang
dan paling penting budak2 sudah boleh mandi pantai.
Tapi kali ini agak berlainan.
Gelora ombak seolah2 badai masih belum selesai...
Maka apa aktiviti anak2 kali ini....
Layang-layang.... Sa'id dan nazirah puas melihat
layang-layang mereka bebas di udara....
Kemudian bina istana pasir...
Saya melepaskan mereka biar bebas berinteraksi
dengan alam ciptaan Allah....
Antara hasil2nya...
Dan keakraban sakinah dan adiknya sa'id....
Dan ku mula bertafakur dan bermuhasabah....
Memandang laut cina selatan di hadapanku
seluas mata memandang....
siapa sangka makhluk milikMu boleh
berubah sekelip mata menjadi
tsunami yang mengganas....
Ya Allah memang sudah cukup banyak
peringatan2 dari Mu...
Namun mengapa ada yang masih engkar....
Huhu.... ambil angin malam dengan umi'ah
di perkarangan belakang kampung cina...
Rupa2 tak sedar... bandar kt sudah berubah
punyalah lama tak berjalan....

Mahrajan Thaqafi

Alhamdulillah... Allah masih memberi ruang
dan peluang untuk berbicara
setelah berbulan blog umidah bersawang.
Masuk tahun baru sukar nak mencari luang
masa dan waktu untuk menulis walau pun
dalam hati ni berbuak2 idea melanda.
Mohon kepada Allah agar terus istiqamah.
Pagi ini masih teragak2 mahu pergi atau tidak.
'Abbas sudah pun bertolak bersama rombongan
SeRIA malam tadi. Walid memang nekad untuk pergi.
Umidah masih ala2 merajuk...
"Abang tak ajak pun nak pergi..."
Namun akhirnya menghampiri jam 8.00 pagi
kami sekeluarga ke sekolah rendah agama ghufran
menghadiri mahrajan thagafi.
Sebenarnya nak memberi sokongan buat
anakanda 'abbas yang menjadi peserta
musabaqah tilawah alquran.
Masa di labis sms kak ani,"'Abbas sudah baca ke?"
"Belum, peserta lelaki ke lapan..."

Alhamdulillah, kami sampai 'abbas belum lagi
memperdengarkan bacaannya.
Maka sempat lagi mendapat nasihat
terakhir dari jurulatihnya... walidlah siapa lagi....
Anyway his face looked like going to cry...
huhu.... gemuruh juga...
Insya'Allah... you can make it my boy...
Umi dulu pun macam 'abbas juga.
Ingat lagi masa darjah 6... umidah pun
masuk musabaqah. Entah macam mana cikgu pilih,
padahal manalah pandai nak baca berlagu...
berlatih pun agak2 sumbang... tapi masuk juga
pertandingan. Khow what happened?
Umidah peserta terakhir baca dan
dapat nombor pun last sekali juga....
Huhu... but I didn't regret...
pengalaman itu amat bermakna....
Dapat hadiah senaskah surah Yaasin, and umidah
kept it hingga bawa ke US masa belajar....

Saat2 yang mendebarkan datang juga.
Umi doa yang terbaik buat 'abbas...
Petang tunggu pertandingan nasyid pula.
Terhibur melihat anak2.
Dan ini anak2 SeRIA.... kena buat persembahan
yang terakhir juga....
Sementara nak menunggu berapa kali
mc nora kena baiki sampin tu....
Akhirnya ke pentas juga....
Usah di risau kalah atau menang yang penting
ini adalah medan untuk melatih anak2 berkreativiti
dalam apa jua petandingan. Latih untuk pintar
berbicara dan berani ke depan.
Bukankah itu ciri2 dae'...

Taklimat Ibu Bapa Seria

Taklimat ibu bapa bersama ALP SeRIA.
Alhamdullah quite a big crowd turned up.
Mereka prihatin tentang pendidikan anak2....

Rindu cikgu....

"Rindu cikgu..." huhu... itu ucapan dari
mereka2 yang pernah bersama....

Peringatan dariNya...

Ujian itu masih belum reda...
Setelah seminggu cuba bertahan
akhirnya menyerah juga kepada tuan doktor.
Moga2 kali ini Allah memberi sedikit kelegaan.
Nikmat yang sering kita lupa sihat sebelum sakit....

Mesyuarat Agong Kokurikulum

Mesyuarat agong kokurikulum berjalan lancar.
Dan kelab rukun negara macam biasa...
daftar 50 orang....
yang datang 20 orang...
yang lain... missing in action
seperti.... tawaf keliling bangunan dll....

Taklimat School Broadband

Last minute kena attend taklimat.
Mendengarlah disatu pihak cuba untuk
mempromosi yang terbaik dan
disatu pihak lagi mengomen dan mengomen....
Me... just listen who am I to make
any decision... I'm not the boss....

Kreatif

Di kelas 5 syumul.
Really amazed with the duty roster poster.
So creative....

Penutup Kem Jatidiri

Dari jauh perkhabaran p
enutupan kem jati diri dimaklumkan.
Sedangkan umidah hari ini
whole day on bed...
kecuali bila rengetan sa'id nak susu...

Ingatan dari Allah...

Malam ini tuisyen pertama bermula di pejabat haluan
Namun tiada siapa tiba2...
Allah menyentap nikmat sihat hambaNya...
Ku kira malam2 ini solah2 berada dihujung nyawa.
Namun istighfarku dan ucapan alhamdulillah ku
cuba menenangkan ku...
Jam dua pagi ke klinik mengambil ubat
untuk sakit yang tiba2 tidak tahu apa puncanya
selain dari dengan izin Allah....

Pendaftaran keahlian kokurikulum

Kat sekolah pelajar mendaftar keahlian kokurikulum.
Tahun ini saya kena jaga kelab rukun negara.
Apa jadi dengan kelab komputer saya???
Huhu... kena tutup.... pelik ni...
zaman ict, kelab komputer saya kena tutup
dengan alasan ahli sikit...
Nak buat macam mana saya yang menurut perintah...
Dapat pulak kelab rukun negara.
Agak2 gpk koku tengok terpampang
mural rukun negara dekat makmal ict
diberinya saya kelab rukun negara pulak....
Tak pe... saya terap pulak semangat cintakan negara
dan kepercayaan kepada tuhan (ALLAH)...
perlu menjadi bukti syahadah dan amalan.

Huhu... tengok wajah2 ceria yang nakal.
Siap angkat tangan baca ikrar.

Petang sambung lagi dengan mesyuarat kurikulum.
Ingat tak perlu hadir sebab tahun ini
jawatan ketua panitia sudah serah kepada cikgu lain.
Rupa2 kena masuk juga atas tiket
penyelaras bestari dan su jadual waktu.
Huhu... one body two jobs...

Mesyuarat bidang sains matematik

Bermesyuarat kami guru2 matematik sains
di bilik ppsmi...
Tapi tahun ni jk ppsmi sudah bubar
ganti pulak dengan jk mbmmbi.
So status bilik ni.... tergantung...
So far alhamdulillah team work kami
guru2 matematik memang menjadi
dibawah pimpinan cikgu hjh zureidah.
Sedang asyik bermesyuarat, boss masuk...
"Hjh zureidah, please arrange one day
so I can meet all maths and science teachers.
I want them to implement
cooperative learning in teachings
."
Huhu... terkedu kami.... bukan menolak
tapi menandakan boss baru kami prihatin.

First Day of School

Hari pertama persekolahan.
Abang mi sudah tahun 6 nak ambil upsr.
Nazirah sudah masuk tahun 3.
Sa'id ramadhan masuk pra ibnu 'abbas.
Penuh semangat nak gi sekolah hari ni
tak yah tunggu pakcik man hon kereta dulu.
Alhamdulillah, doa ummi moga semua
menjadi anak yang soleh....
Cemerlang dalam mencari ilmu
dan cemerlang dalam mencari hakikat diri....

2nd Day

Hari ni main pasir dengan ku yam...

Sebelum balik kuantan singgah rumah pok joh & cik nor.
Tahniah dapat baby ke 7.
Huhu... sudah lebih dari kami ni....

Balik Kampong

Balik kampong lagi hujung minggu
menjengok ayahbonda dan hantar anak2 balik smakl.

Tahun ini dua2 puteri nak buat ambil SPM dan PMR.
Tahun lepas struggle SMU dan PMRU.
Alhamdulillah syukur dengan keputusan sakinah
tapi naemah tak tahu lagi....

Petang jalan2 je di pantai.
Laut masih lagi bergelora....

Bangsal makan nasi lemak pagi2
tinggal badan je, atap sudah terbang....

Tak dapat mandi main buat istana pasir pun jadi...

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu