Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Bersama ketua misi malaysia mavi marmara

Semalam saudara mohd nizam berceramah
di masjid bukit sekilau.
Malam ini giliran saudara hj noorazman samsudin pula.
Ceramah beliau di dewan muip di pekan.
Alhamdulillah... sokongan yang diberikan
terutama dari pelajar2 alkuliyyah pekan
mengalakkan hingga penuh dewan.
Saya pun memang tertunggu2 nak mendengar
sendiri pengalaman beliau kerana selama
ini dok dengar di ikim @ dalam tv je.
Memang terasa pengalaman itu cukup mahal
dalam perjalanan dakwah dan tarbiyah ini.
Terasa diri ini begitu kerdil...
Tiba masa Allah menguji
adakah diri ini sudah bersedia...

Hari koperasi sekolah

Tahun ini kerap benar kena jadi photograper.
Hari koperasi sekolah kena jadi jurugambar lagi.
Huhu... minat benor kat cikgu sharifah ni...
Maka snap2 lah sana sini dengan menggunakan
hp cap ayam saya....
Hari ini ada lagi pemeriksaan kesihatan percuma,
tapi saya tuang lah...
takut ke.... wallahu'alam Allah lebih mengetahui.
Moga Allah beri kesihatan yang baik...

Catatan Dari Mavi Marmara 2

alt1 Jun 2010, 11.00 pagi...

Saya terjaga dari tidur....dalam keadaan separuh sedar... di mana saya ya? Kenapa tidur seperti di asrama semasa zaman sekolah menengah dulu. Saya berdiri memdekati tingkap dan memandang keluar...tak nampak pun pokok-pokok, yang kelihatan adalah bumbung-bumbung bangunan. Bilik yang kami duduki itu sebesar 12 kaki x 8 kaki,dengan satu bilik air untuk membuang air besar dan kecil. Mandi memang tidak boleh. Semua peralatan adalah dari besi-katil,meja tulis,kerusi kecuali tilam dan bantal. Pintu bilik air dan pintu bilik dibuat khas dari besi yang tidak ada penyelak dari dalam. Bilik yang sederhana besar ini ada 2 katil double decker.

Dimana saya ya....saya menoleh dikatil satu lagi, kelihatan wajah yang sangat saya kenali... Dr Syed Halim, rakan karib saya dari team Malaysia juga. Seluar DrSyed terdapat percikan darah....Baru saya sedar saya telah ditahan di penjara Israel, beer syiba. Saya pun melihat seluar dan baju saya, banyak juga darah yg terpalit di seluar . Baru saya tersedar berjam-jam kami pasukan medik cuba untuk menyelamatkan 4 relawan Turki yang nazak. Berbagai usaha dilakukan termasuk menginfuse drip, CPR , berdoa kepada Allah tetapi Allah telah memilih mereka sebagai syuhada’.

alt

Mengimbas kembali saat berada dalam kapal Mavi Marmara ketika suasana hiruk pikuk berhadapan serangan ganas komando Israel, saya dan Dr Syed Halim kemudian bergegas ke ruang hadapan dek 2. Berpuluh-puluh relawan tercedera berat. Ada yang luka parah diperut dengan 2 hingga 3 kesan luka, ada yg luka didada dengan peluh dingin dan nafas yg tersekat-sekat. Ada yang patah tangan atau kaki, darah di sana sini....seperti mangsa perang. Ramai relawan lain yang tergesa-gesa menolong rakan mereka.

Di hujung kerusi berdekatan dengan pintu, saya melihat MAS Okvianto dengan pergelangan tangan kiri terkulai dan darah meleleh. Kami membalut lukanya dan membuat splint dari kertas kadbod untuk menyangga tangannya yang patah. Di satu sudut Mas Surya yang luka ditembak didada kanannya sedang ditenangkan oleh Ustaz Zikrullah dari tim relawan Indonesia. Kelihatan mukanya pucat lesi dan peluh dingin membasahi badannya . Pernafasannya kelihatan amat sukar sekali. Saya sempat mengaskaltasi dadanya , Alhamdulilah aliran udara paru-paru kanan dan kirinya masih stabil. Seorang relawan Turki ditengah ruang telah muntah-muntah. Masih kelihatan darah mengalir dari 3 lubang tembakan Yahudi laknatullah diperutnya. Perutnya sangat keras dan nyeri 'tender' sekali. Drip telah diinfuse .Tapi apa yang saya lihat tidak ada seorangpun yang merintih atau meraung-raung. Seolah-olah mereka semuanya bertasbih kepada Allah.

Dr. Maulut Dari Turki, ketua Bahagian Kesihatan kapal meminta Israel menerbangkan mangsa-mangsa tembekan Yahudi ke hospital terdekat....namun tentera Israel berkeras dan mengatakan bahawa kapal ini berada di perairan antarabangsa, mereka enggan menghantar ke mana-mana hospital... laa…..Kalau dah tahu kami berada diperairan antarabangsa mengapa mereka menyerang dan melanun kami.... Dalam hati saya sungguh biadap dan jahat Israel ni ....

Setelah berunding selama 2 jam dengan mereka, barulah mereka mahu mengevacuate mangsa keganasan mereka ke hospital di Israel menggunakan helikopter. Saya dan beberapa doktor dengan bersusah payah memindahkan seorang pesakit yang luka parah dengan peha yang patah dan perut yang luka ke kanvas kecemasan untuk diterbangkan menggunakan helikopter Israel. Kemudian kami mengangkat mereka ke hujung belakang kapal Mavi Marmara di dek 2 melalui ruang satu lagi yang dipenuhi oleh penumpang perempuan. Isteri Ustaz Zikrullah sempat bertanya saya ada nampak Norazman , Hj Jamaludin dan Ustaz Feri Noor. Saya hanya menggelengkan kepala. Mereka syahid kah? Entahlah.....

Dihujung buritan dek dua kapal tu saya lihat lebih 20 orang askar Israel yang beruniform biru atau hijau tua dengan senapang dan pistol yang di acu kepada kami serta seekor anjing German Shipperd yang siap sedia untuk menerkam. Macamlah kami ni ada senjata untuk membunuh mereka. Dasar Yahudi pengecut. Dr. Maulut berkata ' we are doctors don't shoot at us'.

Kami telah diperintahkan untuk naik ke dek tiga untuk dikumpulkan. Sebelum saya menyerah diri , saya sempat melalui 4 mayat yang terbujur kaku didepan kaunter makanan . Air mataku mengalir dengan deras, mengenangkan kesolehan dan kebaikan mereka. Salah seorang darinya saya amat kenal, beliau seorang ustaz lepasan Al-Azhar yang hafaz 30 juz Al- Quran. Rakan-rakan yang baru kami kenali di dalam pelayaran ini. Allah telah pilih mereka untuk syahid.... Subhanallah. Ku buka selimut muka mereka satu demi satu... wajah mereka cukup tenang seperti tersenyum, masih terlihat kesan-kesan darah di muka mereka....Aku sempat mencium mereka...aduhhhh ..aku mencium bau wangian kasturi seakan baru seperti bauan digua yang menyembunyikan Nabi dalam perang Uhud...gua yang sempat aku ziarahi ketika haji yang lepas. Air mataku bertambah deras. Dalam perjalanan ke atas saya sempat berbisik dengan Dr Syed, saya mencium bau kasturilah akhi. Saya lihat air matanya membasahi jenggotnya yang tebal macam orang Turki. Itulah saudaraku, Dr Syed Halim hatinya begitu lembut dengan orang beriman lantaran didikan iman dan Al-Quran yang kami lalui bertahun-tahun. Mungkin dia rasa terkilan kenapa Allah tidak memilih dia untuk menemui Rabbul Jalil. Kami telah berjanji andainya kami yang Allah pilih, kami mahu disemadikan di tanah Palestin bersama-sama para anbiya' dan syuhada’ Syeikh Yassin....Memang Allah akan pilih antara hamba-hambanya untuk menerima kematian yang paling mulia iaitu mati syahid. Ruhnya akan terus terbang menemui Rabbul Jalil tanpa hisab. Dia akan disambut oleh burung-burung syurga dan bidadari yang bermata jeli. Ruhnya akan sentiasa hidup disisi RabbNya.

Kami para doktor adalah antara orang yg terakhir ditawan dan diikat oleh tentera Israel laknatullah. Semasa melalui seorang tentera Israel berbaju biru berkulit Negro dia sempat bertanya Dr Syed, “You like Palestine?” sambil mengacukan pistol di kepala Dr Syed. “Yes, so what?” Saya lihat matanya seperti syaitan siap untuk meratah mangsanya.

Tangan kami diikat ke depan dengan plastik pengikat kabel. Sangat ketat dan nyeri sekali. Selama berjam-jam kami diikat tanpa dilepaskan. Masuk solat zuhor Kami bersolat bergilir-gilir. Kemudian kami diperintahkan ke dek dua untuk dikumpulkan di sana. Selepas menuruni tangga ke dek dua saya nampak relawan HALUANPalestin, saudara Nizam Awang.....gembiranya saya kerana dia selamat. Kami hanya mampu berbalas senyum kerana tentera laknatullah itu sentiasa berkata….go …go…go dengan muncung senjata dihalakan kepada kami. Yang anihnya sedikitpun kami tidak takut. Begitu juga saya nampak Aswad Dan Samsul dari Media Astro Awani, dua orang hero mewakili wartawan Malaysia.

Selama 15jam kami ditahan oleh tentera keparat itu tanpa mereka berikan makan dan minum...nak kencingpun tidak diberi dengan mudah, Ya Allah, sakitnya pundi kencingku..nak tidurpun tak boleh sebab rasa nyeri nak kencing sangat kuat. Dalam hatiku berkata celakalah kamu wahai Yahudi yang telah dilaknat oleh Nabi Isa dan Nabi Daud . Kalau aku mati aku ada Allah kamu ada siapa... Rasa nak baca Al-Quran tetapi telah tercicir entah dimana.

Menjelang waktu hampir subuh barulah kami dibawa ke pelabuhan Asdod untuk ditahan. Setiap orang dilayan bagai penjenayah dengan diiringi oleh 2 orang polis preman dan melalui banyak check poin. Ramai polis-polis atau tentera Israel yang hadir dengan pakaian preman dan uniform yang mungkin mencapai 100 orang. Rupanya orang Israel ada banyak versinya, ada yang bermuka India, Negro, Arab, British , German dan macam-macam. Saya perhatikan mereka masih lagi muda-muda samada ‘jantan’ atau ‘betina’ yang telah dibius oleh kemewahan oleh pembangunan mereka. Ada yang menyanyi lagu Rihanna semasa memeriksa kami. Saya lihat anak-anak muda Israel ini pun ‘spoil’ juga macam juga sebahagian anak-anak muda di Malaysia. Dibandingkan dengan anak-anak muda di Gaza seperti yang diceritakan oleh ulama buta yang pernah dating ke Malaysia, Sheik Abu Bakr yang menceritakan anak-anak muda Palestin memenuhi hari-hari mereka dengan Al-Quran dan olahraga, saya merasakan masa kehancuran Israel sudah hampir sangat tibanya. Mavi Marmara adalah “tentera” Tuhan yang ditakdirkan Allah berlabuh di Pelabuhan Ashdod untuk membolehkan orang-orang Islam menguasai Israel lewat jalan laut dalam masa yang terdekat.

Kami semua diperiksa dengan teliti, 2 hingga 4 kali , baju, seluar, anak seluar, poket seluar, poket beg galas, kasut juga di scan dan tali pinggang dibuka dan di scan. Semua item yang mereka syak ada maklumat tentang keganasan dan keterorisan mereka.... sim card, pen drive, hard disc, camera... semua dirampas. Alhamdulilah duit yang ada ditangan tidak dirampas. Banyak dokumen yang dipaksa untuk kami tandatangani . Ramai relawan yang tidak mahu sign terutama dokumen yang berbahasa Ibrani/Jews. Selepas pemeriksaan yang ketat akhirnya kami dibawa menaiki bas. Masa tu subuh telah menjelang.Kami menunaikan solat subuh dengan duduk dan bertayamumkan debu-debu dibelakang kerusi bas.

Bersambung………………

Perkongsian oleh Dr. Mohd Arba’ai B Shawal, Exco HALUAN Pusat, relawan HALUANPalestin yang menyertai LL4G yang berada dalam kapal Mavi Marmara yang telah diserang komando Israel pada 31 Mei 2010 yang lalu.


SUMBER : http://www.haluan.org.my/v3/index.php/catatan-dari-mavi-marmara-2-dr-arbaai.html

Remaja Puteri Pahang Terdidik di Kem PESONA

altKUANTAN, 25 Jun - Alhamdulillah, Kem Personaliti Remaja Puteri ( PESONA ) anjuran Biro Haluanita, HALUAN Pahang berjaya diadakan buat julung kalinya pada 14 – 15 Jun 2010 bertempat di Kem Sultan Ahmad Shah, Kg. Pandan, Kuantan. Seramai 62 orang remaja puteri berumur antara 13 hingga 18 tahun dari daerah Kuantan, Pekan dan Temerloh telah menyertai kem ini dengan tema `Mengenali Diri`.

Menurut Pengarah Projek, Puan Hjh Norsaadah bt. Abd Hamid , program ini bertujuan memberi kesedaran dan kefahaman kepada pelajar-pelajar puteri mengenai matlamat hidup yang sebenarnya sepertimana yang dikehendaki oleh Allah SWT. Kefahaman mengenai matlamat hidup inilah yang akan berjaya membentuk remaja menjadi hamba Allah yang sentiasa mengamalkan Islam sebagai cara hidup mereka.

Disamping itu, tujuan program adalah membimbing pelajar puteri ini mengenali diri dan merangsang mereka untuk meningkatkan potensi diri untuk lebih cemerlang sama ada dalam akademik, ibadah khusus dan personaliti diri.

Berbagai aktiviti telah diadakan sepanjang 2 hari program ini yang meliputi aspek spiritual, intelektual, fizikal dan emosi. Antara aktiviti menarik yang dijalankan termasuklah ceramah dan kaunseling dari pakar motivasi yang didatangkan khas dari Haluan Pusat iaitu Dr Azizan b. Ahmad dan Pengarah Kem Pesona Puteri Haluan Malaysia Dr. Wan Muhaizan bt Wan Mustafa.


alt alt

Menurut Ketua Projek Kem ini, Pn Rahmah bt Abd Manan, sambutan yang diterima oleh pelajar puteri ini sungguh menggalakkan dimana mereka kelihatan ceria, bersemangat dan saling memberi kerjasama yang baik bagi menjayakan setiap program yang dijalankan. Bagi mereka, kem yang diadakan di musim cuti persekolahan ini telah berjaya memberi banyak manfaat bagi mereka terutamanya mengenali diri serta berinteraksi dengan rakan-rakan yang belum mereka kenali sebelum ini.

Aktiviti menarik lain yang dijalankan termasuklah `ice breaking`, latihan dalam kumpulan (LDK), demontrasi memasang khemah, explorace tarbawi, `wall climbing` , bengkel, persembahan kumpulan dan kuliah subuh. Suatu yang menarik dalam program ini ialah tayangan multimedia dan perkongsian isu umat Islam di Palestin. Perbandingan antara nasib kanak-kanak di bumi Palestin yang belajar menuntut ilmu dengan serba dhaif di bawah khemah dipinggir runtuhan bangunan sekolah yang musnah akibat di bom oleh Yahudi berbanding dengan keselesaan pelajar-pelajar di Malaysia menuntut ilmu.

alt

Setiap aktiviti yang dijalankan disulami dengan pengajaran, hikmah dan falsafah yang boleh dipelajari oleh peserta. Ianya bertujuan membentuk remaja yang mempunyai keseimbangan hidup dan jatidiri yang tinggi. Aspek kemurniaan akhlak amat diterapkan dalam kem ini dimana remaja diasuh agar sentiasa memelihara akhlak dengan baik kerana inilah neraca keindahan dan kecemerlangan bagi individu muslim sejati iaitu mereka yang mempunyai akhlak yang mulia dan terpuji.

Kem Pesona Puteri yang di kendalikan oleh Pn. Azzah Salimi bt. Mohd Nasir selaku Kem Komandan telah berjalan dengan lancar walaupun ianya pertama kali diadakan oleh Biro Haluanita Pahang ini. Kem ini telah diakhiri dengan ucapan penutupan dan penyampaian sijil penyertaan serta cenderahati kepada semua pelajar dan fasilitator yang terlibat menjayakan program ini oleh Puan Hjh. Zaini b. Musa, Ketua Biro Haluanita Pahang.

alt alt

Dalam ucapan penutupnya, Puan Hjh Zaini berharap program ini mendapat keredhaan Allah SWT jua dan mendoakan agar semua puteri yang menyertai kem ini akan menjadi remaja yang solehah dan pelajar yang cemerlang. Beliau juga menyarankan agar kem Pesona ini dapat dijalankan lagi di masa akan datang sebagai program tahunan tetap biro Haluanita Pahang.

Akhirnya, beliau mengucapkan terima kasih serta penghargaan kepada semua pihak yang terlibat menjayakan kem ini termasuklah pihak pengurusan kem, Jabatan Pelajaran Pahang, para penderma dan penyumbang , wartawan Sinar Harian Kuantan dan semua fasilitator dari Haluan Siswa dan Kelab Remaja Haluan ( KeARAH ).

Disediakan oleh,

Biro Penerangan Haluanita Pahang (haluanpahang.blogspot.com)

SUMBER : http://www.haluan.org.my/v3/index.php/remaja-puteri-pahang-terdidik-di-kem-pesona.html

Latihan sukan

Hari ini kena jaga latihan sukan untuk rumah merah.

Saya jumpa lah...
motor merah...
basikal merah...
kereta merah...
Tapi...
pelajar rumah merah....
adalah dua tiga kerat boleh bilang dengan jari je...

Apa nak jadi... wallahu'alam...
Pikir2 sendiri lah....

Amir's wedding

Untuk muhammad amir & ummi najihah
umi dah ucapkan sekali lagi
Baraka allahu lakuma
Wa baraka alaikuma

Wa jama’a bainakuma fi khair
...

Majlis berlangsung di bangi golf resort.

Ramai ayahanda2 dan bonda2 dari terengganu datang.

So after amir, umi dah tunggu who's next...
faisal or zaki....

Selesai majlis ayahbonda tak sabar2 nak balik terengganu.
Maklumlah hampir sebulan tinggal kampung halaman....
Saya pun tak boleh tunggu lama2.
Bertolak balik menghampiri jam 7.00 malam.
Sampai kuantan menghampiri jam 11.30 malam...

Ke d' bangi lagi...

Hujung minggu ini pi bangi lagi.
Minggu ni majlis sambut menantu pulak.
Maka tak dapatlah nak hadir
mesyuarat agong dan hari keluarga kobi 2010.
Moga2 sahabat2 yang ada di kuantan
dapat menjalankan majlis dengan lancar.
Sampai2 je anak2 perempuan kena basuh
dan rebus telur itik masin.
Umi pah sibuk dengan bunga rampainya.
Umi su dan ayah su pulak sibuk dengan bunga telurnya.
Umi dah mana ye.... sibuk juga....
menyiapkan slide show untuk tayangan esok....

Jumaat

Pagi jumaat yang syahdu...
Sempat snap gambar lagi masa menunggu
kat traffic light.

Pagi ini sekolah mengadakan majlis tahlil
buat arwah cikgu kamisah.
Suasana hiba memenuhi dewan...

Sebelum balik...
Apa kecoh2 kat meja cikgu ni...
Alahai... ada siap tutup2 muka lagi yer...
Huhu... rupa2nya sibuk dok menghantar
project work add maths....
Almost 3 weeks cikgu beri suruh siapkan,
tu pun ada lagi yang kata tak boleh siap.
Kamu ni... kalau bagi 2 bulan pun tak siap2 juga...

Tinggal kenangan....

Hari ini hari pertama persekolahan
selepas penggal pertama berlalu.
Namun hati ini sayu tiap kali melangkah kaki.
Sampai je pejabat, jumpa je kawan2
air mata mula mengenang di kelompak mata.
Bukan nak lebih2 tapi Allahlah yang lebih mengetahui
perasaan dan hati ini....
Jumpa je kak eda.... huhu... paham2 je lah...
Terasa sangat kehilangan teman, rakan dan sahabat...

Kami guru2 matematik n sains memang rapat.
Hubungan seperti macam adik beradik...
Dikala suka dan duka kami sama2
berkongsi senang dan susah
dalam memberi didikan untuk anak2 di smkpb.

Lebih2 lagi bila ke meja arwah...
semua barang sudah kemas di simpan
oleh rakan2 mas dan akemarini.

Catatan2 di buku rekod arwah.
Buat tatapan anak2 didik mu...

Lihatlah kegigihan dan keikhlasan gurumu itu...
Moga semua menjadi amal yang berterusan
diterima Allah sebagai amal yang soleh.

Hadis dari Abu Hurairah yang bermaksud,
"Apabila mati anak adam,
maka terputuslah amalannya

kecuali daripada tiga perkara,
sedekah jariah,
ilmu yang memberi manfaat
dan
anak yang soleh mendoakan untuknya."

Ke Melaka

Seawal 7.30 pagi memulakan perjalan ke melaka
ke kampung apa ye... huhu...lupa lak.
Amir dan ummi najihah akan disatukan dalam
majlis akad nikah jam 10.00 pagi.
Tengoklah pengantin lelaki tu...
releks bawa kereta sendiri je ...

Singgah di chalet pengantin salin pakaian.

Rombongan sudah sampai...

Alhamdulillah majlis berjalan lancar...
Mabrook buat amir, sudah jadi suami orang.
Tanggungjawab pun sudah bertambah,
tapi tanggungjawab anak lelaki kepada ibu
masih sama. Ingat susah payah umi tu lebih2
lagi abah sekarang ni masih di hospital....

Juga tahniah ummi najihah...
welcome to our the family... tapi maaf
umi dah tak sempat nak berta'aruf lebih2 lagi.
Ada masa datanglah ke kuantan...

Sesi ke dua pulak, salin baju lagi...
Huhu... ayah mood payung sape tu...
pengantin lelaki juga ke???

Sesi bergambar untuk kenang2an

Menghampiri jam 2.00 petang kami pulang kuantan.
Maaf tak leh nak tunggu lama2.
Esok naemah n sakinah kena balik smakl
itu pun sudah tuang sekolah satu hari....

Dan sebelum kami singgah lagi ke hukm
menziarahi uncle ayob.
Beliau masih di hukm setelah beberapa minggu
menjalani pembedahan jantung.
Kami khabarkan anakandanya amir sudah
selamat diijabkabulkan.
Buat uncle ayub banyak bersabar dan berdoa.
Ujian dari Allah itu untuk membersihkan dosa2 kita....

D Bangi

Ke bangi lagi kerana esok my niece, doctor-to-be
muhammad amir akan menamatkan zaman bujangnya.
Almaklumlah cucu pertama ayahbonda yang akan
mendirikan rumahtangga, maka awal2
saya sudah hadir ke rumah umi ah.
Petang diadakan sedikit doa kesyukuran.
Ayahanda mengetuai bacaan doa kesyukuran.
Semua adik beradik saya ada kecuali tuan rumah.
Umi Ah masih menunggu uncle ayob di hukm.
Bonda engku lok lok pun hadir sama.
Lepas tu jamu makan sikit2....
Malam mulalah sibuk.
Said pun nak bermanja dengan tokkinya
kongsi 'roti bodo...' (huhu... roti bakar kosong!)
Mulalah... touch up barang hantaran.
Alhamdulillah ada lia (student uncle ayob)
datang menolong... huhu... saya ni bab2 seni kureng!!!

Catatan Dari Mavi Marmara 1.

altCatatan dari seorang relawan Mavi Marmara….

(Dr Mohd Arba’ai B Shawal)

Setelah 2 hari menanti dilaut akhirnya pd jam 6 petang waktu Turki kapal Mavi Marmara bergerak ke arah Gaza, lebih kurang 400 batu lagi. Mavi Marmara adalah sebuah kapal yang digambarkan sebagai ‘the giant vessel’ dengan ketinggian lima tingkat.
Tingkat bawah menempatkan relawan wanita dan bahagian injin serta klinik. Tingkat/dek 2 dibahagian tengah adalah ‘announcement centre’, membahagikan 2 ruang besar dihadapan dan dibelakang. Di ruang hadapan menempatkan relawan dari Turki dan di ruang belakang menempatkan relawan dari negeri lain. Kami relawan dari Malaysia dan Indonesia bertempat diruang belakang berdekatan dengan beranda kapal yang mengadap ke laut.

Kami berjumlah 10 orang bersama-sama dengan 2 orang press dari Astro Awani. Relawan Malaysia diketuai oleh Norazman Samsuddin, Nizam Awang, Dr Syed Halim,Dr Mohd Arba’ai dan Ust Al-Hami dari NGO Haluan, Dr Selamat Aliman dari PACE, Ust Hasanudin dari Aqsa As-Syarif, Tn Hj Jamuliddin Alias dari Yayasan Amal, Halim Redzuan dari Muslim Care dan 2 orang wartawan astro awani iaitu Aswad dan Shamsul. Disini kami bersama-sama dengan relawan dari Mesir (Ahli Parlimen Mesir) ,Algeria dan lain-lain.
altTingkat/dek 3 diruang depan selepas tangga adalah ruang untuk press room dan disebelah belakangnya adalah ruang untuk solat berjemaah(Ini adalah ruangan terbuka yang mengahadap kelaut). Dibahagian belakang tingkat 4 adalah tempat untuk shooting dan press dijalankan untuk menghebahkan setiap detik perjalanan keseluruh dunia. Tingkat atas adalah satu ruangan terbuka yang merupakan tempat larangan melainkan mereka yang telah diberi kebenaran . Di bahagian depan tingkat lima ini adalah bilik pemanduan.

Pada hari itu catuan makanan telah bermula iaitu tiada makan tengahari hanya makan malam dan sarapan pagi.Ini kerana kami merasakan mungkin akan berada di perairan antarabangsa selama sebulan jika Israel berdegil dengan menahan kami di perairan antara bangsa. Begitu juga para relawan tidak dibenarkan untuk mandi manda sama sekali.

Tepat jam 8 .20malam azan dikumandangkan oleh relawan dari Syria sungguh sayu sekali. Kami bersolat jamak Maghrib dan Isyak berjamaah. Imam membaca surah yg agak panjang dengan suara yang mendayu-dayu. Semasa imam membaca qunut nazilah kedengaran ramai yang mengalirkan air mata,teresak-esak mengharapkan pertolongan Allah. Aku merasakan betapa kerdilnya diriku dibandingkan dengan Allah SWT. Begitu juga kerdilnya diriku berbanding samudera lautan yang tak kelihatan tepinya, dengan langit yang tidak kelihatan batasannya. Airmataku mengalir merasakan penuh kerendahan kehadrat Allah swt. Dalam hatiku berdoa untuk kejayaan Mavi Marmara ke Gaza. Aku juga menuluskan hatiku sekiranya esok hari akhir hidupku, moga-moga Allah menerima syahadahku dan membersihkan niatku. Masih terngiang-ngiang ingatan dan pesanan dari Ustaz Abdullah Thaidi dan saudara Solehuddin kepadaku sebelum kami berlepas di KLIA beberapa minggu yang lepas.

Sedikit taklimat keselamatan oleh Ust Hassanudin untuk semua relawan dari Malaysia dan Indonesia . Mereka semua diminta membuat persediaan. Diruang solat masih ada lagi tazkirah yang disampaikan oleh relawan Arab seolah-olah mereka tidak merasai bahaya yang mendatang.

Jam 11malam, masing-masing telah memulakan persediaan seperti demo memakai alat-alat keselamatan, demo memakai life jaket dan lain-lain.Pada masa itu saya dan Dr. Syed Halim telah ditempatkan diruang solat untuk bersiap sedia memberikan khidmat kesihatan kepada relawan dikiri dan kanan dek 3. Dek 3 ini dihubungkan dengan dek 2 melalui 2 pintu dikiri dan kanan. Pusat operasi perubatan terletak di dek 2 dengan peralatan dan kemudahan yang sangat ala kadar. 2 orang jururawat ”standby” disitu.

Solat subuh berjamaah pada jam 4.30pagi. Punyalah lama imam membaca surah dan qunut nazilah. Seisau lepas solat, kedengaran bunyi bising dari rakan-rakan sukarelawan dan bunyi letupan kuat. Saya terus bergegas mengambil posisi. Rakan-rakan dari Malaysia dan Indonesia mengambil posisi disebelah kiri dek paras 3, bersiap sedia dengan hos pili bomba dan apa saja yang dapat diambil samada botol minuman atau batang kayu penyapu dan beberapa rod besi. Bahagian atas kapal upper deck dikawal oleh relawan dari Turki seramai lebih kurang100 orang. Mereka berkawal melindungi kapten kapal dari ditawan oleh para lanun Israel. Dikanan kapal juga dikawal oleh para relawan dari negara lain. Begitu juga berpuluh relawan mengawal dibahagian hujung belakang kapal yang mengadap ke laut.

altTanpa amaran lanun Israel terus menyerang dengan 3 bot laju dikiri dan 3 bot laju di kanan Dan 2 di belakang , mereka cuba menawan kapal. Letupan kuat berlaku dikiri kanan, belakang dan atas. Mereka menggunakan bom asap, bom cahaya dan bom bunyi. Para sukarelawan menggunakan berbagai cara untuk menghalang kapal ditawan lanun Israel ini. Pancutan air dari pili bomba, botol kayu dan besi digunakan untuk mempertahankan Mavi Marmara. Pada masa itu saya berada di belakang kapal dek tingkat 3 di ruang solat, melihat Ahli Paelimen saudara Jamal membaling botol kepada lanun Israel yang cuba memanjat tebing tepi kapal. Mereka ketakutan dan menjauhkan bot dari kapal. Saya juga lihat cahaya laser berligar-ligar di badan Dr Selamat dan Ust Hassanuddin. Rupanya itu cahaya dari senapang Israel.

Semakin banyak bom asap yang jatuh ke tepi dek tempat relawan Malaysia dan Indonesia berkawal. Haji Jamaluddin melepaskan pili bomba yang dipegangnya kepada seorang relawan Indonesia Mas Okvi lantas Haji Jamaluddin yang memakai topeng gas membuang satu persatu bom asap tu ke laut. Yang anehnya setiap kali bom asap jatuh ke lantai dek,angin kuat bertiup menyebabkan tidak satupun yang terbatuk-batuk atau sesak nafas. SubhanAllah pertolongan Allah datang tanpa diduga. Tiba-tiba kedengaran satu letupan kecil dan pergelangan tangan Mas Okvi berdarah. Mas Okvi telah ditembak oleh lanun Israel keparat itu. Mas Okvi terus berlari ke dalam kapal untuk mendapatkan rawatan.

Tidak ada seorang relawan pun yang bersembunyi atau ketakutan ,masing-masing begitu gagah berani cuba menyelamatkan kapal. Mereka sentiasa pasrah menang atau .. Dilautan diberitakan ada 20 kapal perang Israel dan 2 kapal selam Israel menyertai armada lanun untuk merampas Mavi Marmara.

Didalam bilik berita puluhan wartawan sedang sibuk membuat liputan dan menghantar berita ke ibu pejabat masing-masing sebelum aliran internet dan satelit di blok oleh pihak berkuasa Israel. Mas Suria dari media Indonesia bergegas keluar dari bilik berita dengan kameranya untuk merakamkan peristiwa yang berlaku. Tiba-tiba dia terjatuh ke lantai dan mukanya pucat lesi. Dia sempat ditarik ke dalam bilik berita oleh rakan-rakan dari press . Darah menyembur dari dada kanan beliau. Peluh dingin membasahi dahi dan badannya. Pertolongan cemas diberikan kepadanya .
....................................................................................................................................................

Sementara itu Dr Arif Rehman mengkhabarkan bahawa satu helikopter datang dari atas, 3 komando lanun Israel turun menggunakan tali, sampai kebawah terus ditangkap oleh relawan Turki, senjata mereka dirampas, mereka ditawan. Didapati pada diri mereka ada risalah menyiarkan gambar foto 16 orang yang akan dibunuh, antaranya Presiden IHH Bulent Yıldırım, seorang paderi dan Sheikh Raid Solah.

Helikopter pertama meninggalkan kapal apabila relawan Turki menghalakan lampu spotlight kepada mereka. Datang pula helikopter kedua dan beberapa komando turun menggunakan tali, sSangat cepat dan pantas sekali.

Seorang relawan Turki, saudara Nicchi yg sedang ambil foto ditembak tepat didahi antara kedua keningnya dan tembus kebelakang meninggalkan luka sebesar tapak tangan dan otak tersembur keluar. Darah menyembur seperti air paip terus membasahi lantai kapal. Dr Arief Rehman Dari Mercy Indonesia terus meluru kepada relawan tersebut, otaknya bertaburan dilantai. Dr Arief cuba merawatnya , apakan daya relawan Turki itu terus tercungap-cungap. Relawan lain membantu membawa beliau ke dek tingkat 2 untuk dapatkan rawatan lanjut. SubhanaAllah dia telah syahid menemui RabbNya.

Apabila komando Israel telah mula menembak menggunakan peluru hidup dan mengorbankan seorang relawan, maka Bulent Yıldırım, pengerusi IHH mengarahkan supaya mengibarkan bendera putih tanda kami menyerah diri. Tetapi lanun Israel terus menembak relawan yang berada dibawah mereka secara membabi buta . 3 orang lagi yang terkorban. Ramai juga para relawan Turki yang ditembak di dada, perut, tangan ,kaki dan betis. Rupanya ada juga komando lanun Israel yang tercedera kerana terkena tembakan rakan sendiri. Dr Syed Halim, sahabat saya yang merawat luka lanun Israel yang tercedera itu. Dr Syed meminta beberapa relawan Turki memegang lanun Israel itu, lanun itu kelihatan takut dia akan diperapa-apakan oleh Dr Syed. Akhirnya didalam kekecohan itu, lanun Israel terjun ke laut.

Situasi kapal Mavi Marmara semakin kelam kabut. Ketika itu saya berada di ruang solat dek 3. Saya sedang sibuk mengambil foto bot-bot lanun Israel itu. Tiba-tiba dikejutkan oleh beberapa relawan Turki dari tingkat atas yang membawa seorang rakannya yang tercedera. Walaupun agak kepayahan, saya cuba mengarahkan mereka ke ruang rawatan yang terletak di ruang tengah dek 2.

Diruang rawatan itu saya sangat terperanjat melihat seorang yang telah syahid dan 2 orang yang sedang diresusitasi oleh Dr Syed Halim bersama rakan-rakan doktor yang lain. Seorang relawan yang nazak cuba kami bantu dengan menginfuse drip NS dan memberikan resusitasi. Keadaan memang sangat gawat sekali kerana kekurangan peralatan yang ada seprti drip set, branula, oksigen, plaster dan lain-lain. Ini kerana kami tidak menyangka Israel sanggup bertindak seganas dan sesetan ini. Dalam taklimat yang kami terima sebelum ini kami hanya menyangka mendapat luka-luka ringan dan tiada kematian. SubhanaAllah inilah keturunan manusia yang pernah menyembelih Nabi Yahya dan Nabi Zakaria dan membunuh beribu saudara kami di Palestin. Pada hari ini kami bukan berdepan dengan manusia tetapi berdepan dengan para syaitan yang berbFont sizeadan manusia.

………Bersambung.

Perkongsian oleh Dr. Mohd Arba’ai B Shawal, Exco HALUAN Pusat, relawan HALUANPalestin yang menyertai LL4G yang berada dalam kapal Mavi Marmara yang telah diserang komando Israel pada 31 Mei 2010 yang lalu.

SUMBER : http://www.haluan.org.my/v3/index.php/catatan-dari-mavi-marmara-dr-mohd-arbaai-b-shawal.html

Kem Pesona 2

Seawal 4.30 pagi semua peserta bangun
dan memulakan hari dengan solat malam.
Seusai solat subuh berjamaah peserta diisi
pula dengan ceramah dari tn hj tg abd rashid
pengerusi haluan pahang.
Ceramah yang cukup santai mencuit hati2
namun memberi erti yang bermakna
bagi mereka yang mendengarnya....

Sesi cabaran bermula dalam aktiviti explorace.
Berbagai cabaran dilalui dalam setiap checkpoint.
Antaranya IQ test, sabar ya ukhtie...,
meneroka sirah, pancing iman, Allah Al-Khaliq
dan proud to be a muslimah!.
Setiap aktiviti mengajak peserta untuk
meneroka, berfikir secara kreatif dan kritis
agar mampu membuat tindakan yang
proaktif bila menghadapi sesuatu cabaran.
Tahniah.... we proud of you girls....

Fizikal dan emosi peserta juga diuji
dalam aktiviti wall climbing.
Sifat berani dan tidak putus asa harus dipupuk.
Dan petangnya pembentang kumpulan berjalan lancar.
Alhamdulillah mendengar mereka petah berbicara
memberi sedikit harapan apa yang kami cuba
terapkan tercapai.

Majlis penutupan & penyampaian sijil.

Akhirnya doa kami agar saat dan dan ketika ini
semua peserta terangsang untuk meningkatkan
potensi diri untuk lebih cemerlang samada
dalam ibadah, akademik mahupun akhlak
dan pesonaliti diri. Insya'Allah anda semua
remaja2 yang hebat....
Moga bunga2 persahabatan dan ukhwah yang terjalin
memberi kita ruang dan peluang untuk
bersama di dalam program2 akan datang....

Juga buat adik2 fasilitator....
jazakumullahu khairan tidak terhingga
Ada yang datang dari jauh dan dekat.
Alhamdulillah anda juga tonggak
berjayanya kem pesona kali ini.
Semoga Allah terima segala amal2 kita
menjadi buah2 amal yang soleh disisiNya....

Kem Pesona 1

Marathon saya dengan Allah dalam cuti ini
masih belum selesai.
Bermula hari ini saya akan mula berkampung
di kem shah pahang bersama dengan
ajk haluanita2 pahang mengendalikan
kem pesona puteri pahang 2010.
Alhamdulillah seramai 62 remaja puteri sekitar
daerah kuantan, pekan dan temerluh
telah kami temukan bagi menggarap potensi
minda dan sakhsiah mereka agar dapat dibentuk
menjadi insan yang soleh dan musleh.
Hanya kepada Allah kami memohon kekuatan....

Seawal 7.30 pagi pendaftaran bermula.

Majlis bermula dengan ucapan aluan dari
ukht rahmah abd manaf, ketua projek pesona.
Diikuti dengan taklimat ringkas haluan@haluanita
oleh hjh zaini musa, pengerusi halunita pahang.
Dan akhirnya taklimat dari ukht azzah salimi,
kem komandan bagi kem pesona 2010 pahang.
Anak2 remaja mula2 serius... lepas tu baru
nampak ceria dan bertenaga....

Maka bermulalah proses berkenalan,
ice breaking & grouping.
Besar rupanya nikmat bersaudara...
Dari berbagai tempat dan pelbagai ragam kerenah.
Tapi semua mula bermesra atas rahmat
dan kasih sayang Allah.
Menemukan mereka dalam satu pertemuan
yang dirancang semata-mata untuk
menjadi hamba Allah yang tulus....

Sesi taklimat dari pihak koku dan
cara2 memasang khemah.
Huhu... makan pun nampak berselera sekali...

Slot motivasi dari dr hj azizan ahmad
yang bertajuk mengenali potensi diri.
Alhamdulillah ceramah yang cukup menghidupkan
dan mampu membangkitkan kesedaran dan keinsafan
anak2 remaja yang menjadi cemerlang dan
seterusnya mengamalkan Islam sebagai satu cara hidup.

Petang peserta bersama dan bermesra dengan
fasilitator masing-masing dalam slot LDK.

Peserta juga dibimbing dalam sesi perbincangan kumpulan.

Selepas asar bergotong royong menaikkan khemah.
Baki petang peserta diisi dengan tayangan multimedia
yang memaparkan suasana pelajar sekolah
di palestin dan di malaysia sebagai satu perbandingan.
Cetusan kesedaran perlu dibangkitkan
dari jiwa anak2 remaja....

Mereka solat berjamaah dan sama2 membaca al-mathurat...
Ingat anak2... moga kalian istiqamah membacanya
bila pulang ke rumah masing2.

Penutup malam dengan sesi muhasabah diri yang
disampaikan oleh Dr Wan Muhaizan bt Wan Mustafa
mewakili haluanita pusat.
Kita perlu insaf dan bangkit anak2 ku.
Moga Allah memberi hidayah dan
terus membimbing kalian....

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu