Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Musafir ke kt....

Ikut ke walidnya, jam 9 pagi nak bertolak,
ambik kak long di ikip terus bertolak.
But then... almost 15 minutes to 10 o'clock baru bertolak.
Biasa bermusafir malam ke kt,
tapi kali ini tukar angin siang.
Lagi pun malam semalam ada lagi meeting...
Biasalah tu... umi dah + ayah ramli kan sentiasa busy...
Tak kira siang malam, kalau ada apa2 penting
we won't miss it, unless benar2 uzur syarie...
Kalau jalan malam semua pasif kecuali
driver n co-driver...
Maka bila jalan siang.... riuh rendahlah...
Masing2 macam tak cukup aktiviti nak buat....
Alih2 umi dah dapat
a creative sticker tag on my hp's cover
designed by muhammad sa'id ramadhan....

Sampai kt terus je dewan tunku abdul rahman.
Ini kira dewan paling tua di bandar kt.
Masa umi dah sekolah rendah lagi
dewan ini sudah gah ada.
Dulu2 ada library kat sini.
Hari ini umi dah menghadiri
majlis walimatul'urus q-bee n na'eem.
Cepat masa berlalu, dulu masa mula2 jumpa
kak ngah kat LA... kecik lagi masa tu...
Bawa kak ngah jalan2... ada lagi gambar kat
depan trojan book store....
Hari ini sudah mendirikan rumah tangga.
Semoga Allah merahmati baitulmuslim yang dibina.

For both of you.... remember that
"Pernikahan adalah....
akad untuk beribadah kepada Allah,

akad untuk menegakkan syariat Allah,

dan akad untuk membangunkan rumah tangga

yang sakinah mawadah wa rahmah....
Pernikahan adalah....

akad untuk meninggalkan kemaksiatan,
akad untuk saling mencintai kerana Allah,
akad untuk saling menghormati dan menghargai,

akad untuk saling menerima apa adanya,

akad untuk saling menguatkan keimanan,

akad untuk saling membantu dan meringankan beban,

akad untuk saling menasihati,

serta akad untuk setia kepada pasangannya

baik dalam suka dan duka,

dalam kefakiran dan kekayaan,

juga dalam sakit dan sehat....."
(bait2 dari buku di jalan dakwah ku gapai sakinah)


Bila nak balik sibuk nak bergambar lagi.
Mula2 sorang... pastu bertiga...
pastu berempat....
akhir2 berenam....

Alhamdulillah.... hampir jam 3.30 ptg
sampai jugak umi dah rumah ayahbonda...

Lepas asar ke rumah bonda tg hailani di bukit besar
menerima jemputan makan2 oleh anakandanya ku ya.
Dapat jumpa bonda tg halipah n some of my cousins.
Maklumlah hari raya hari tu raya di bangi.

Malam pulak ke rumah mak ngah di bukit depu.
Rupa2 ada sambutan makan2 juga
among yang lahir bulan oktober n november....
Alhamdulillah pertemuan yang cukup mesra.
Terhibur dengan persembahan kalam jama'ie
dari nisah, aisyah n diana....

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu