Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Are they alike?

Kelemahan saya ketara lambat ingat nama. Sebab apa confuse kerana rupa mereka ini hampir sama walau pun tidak mempunyai pertalian darah. Jadi rasa macam sudah jumpa kat kelas ni, rupa-rupanya duduk kat kelas lagi satu...

Lokasi : Kelas 4 Saksama
Eh tadi kan awak kat kelas 5 Syumul.
Mana cikgu, saya duduk sinilah.
Rupa awak macam Diana, awak adik Diana ke?
Cikgu... saya Maizatul mana saya ada kakak kat sini.


Maka tadi saya ketemukan mereka
untuk menghilangkan kekeliruan saya...
Are they alike?
Left : Maizatul 4 Saksama
Right : Nor Diana 5 Syumul

Lokasi : Kelas 4 Budiman
Puteri sudah siap kerja?
Cikgu saya bukan Puteri..., Puteri kat kelas 4 Adil.
Ye ke... kan cikgu ajar awak masa 1 Bestari dulu, nama awak Puteri kan.
Tak lah cikgu, tapi semua cikgu kata saya macam Puteri tapi saya bukan Puteri...


Maka tadi saya terserempak mereka berdua
turun tangga untuk pergi rehat.
Yang pakai cermin mata tu Puteri (dulu tak pakai).
Ya saya ajar dia masa tingkatan 1 Bestari dulu.
Jadi kalau buka cermin mata tu
rupanya sebiji juga dengan rakan kembarnya...
Sebab itu lah saya confuse wajah...

So... Are they alike?

Cuba kita renung firman Allah swt,
Surah An-Naml ayat 64 yang bermaksud,

"Atau siapakah yang menciptakan
(manusia dari permulaannya),
kemudian mengulanginya (lagi),
dan siapa (pula) yang memberikan rezki
kepadamu dari langit dan bumi .
Apakah di samping Allah ada ilah (yang lain)?
Katakanlah: Tunjukkanlah bukti kebenarannmu
jika kamu orang-orang yang benar.
"

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu