Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Amanat Bonda

Saya menulis dari Seri Malaysia Temerloh kerana sedang menjalankan kursus buat guru-guru ICTL daerah Kuantan. Tadi pagi saya sudah kembali ke sekolah menyerahkan semua markah untuk peperiksaan pertengahan tahun. Yang mana kelas yang sempat saya masuk, 4 Syumul dan 5 Syumul saya sudah mengembalikan kertas peperiksaan masing-masing. Sebagai kerja buat mereka sepanjang ketiadaan saya sehingga hari Khamis ini ialah menyiapkan pembetulan semua soalan yang salah dalam 3 salinan. Ramai yang mengeluh. Tapi saya rasionalkan kepada pelajar saya, matlamat cikgu bukan seperti dendaan semasa sekolah rendah dulu, tulis "saya akan rajin belajar sebanyak 100 kali". Tapi untuk mengingatkan "jalan kerja" untuk setiap soalan yang di jawab. Kerana saya dapati pelajar saya tidak pernah membuat persediaan yang cukup dengan latihan. Dari skrip jawapan mereka saya tahu mereka tidak mengulangkaji sepenuhnya. Inilah sedikit usaha yang saya cuba agar anak didik saya berjaya di samping tunjuk ajar yang tak berbelah bagi semasa mengajar di dalam kelas.

Kemudian sebelum balik sekolah, saya mengisi borang option pencen. Berapa umur saya nak pencen...? Segala persoalan mula bermain di fikiran, apa matlamat saya bekerja? Untuk apa saya bekerja dan apa akan terjadi bila sudah habis kerja? Oh tidak, rasanya saya ambil jalan tengah 56 is enough, by that time you can still change to 55, but 58 is too long...

Namun peristiwa malam terakhir bercuti masih mengigaui fikiran saya. Pada malam terakhir saya di kampung, saya bersama Bonda. Malam itu terasa sunyi. Tiada keriuhan suara anak-anak. Kesempatan yang ada suami saya membawa anak-anak ke Stadium Sultan Mizan untuk menyaksikan olahraga sukan SUKMA yang sedang berlangsung. Saya cuma melayan kerenah Muhammad Said yang keseorangan kerana ketiadaan kakak dan abangnya. Suara Bonda memecah kesunyian malam, “Dah, dalam almari umi ada duit RM2000. Umi letak dalam sampul surat. Kalau umi mati duit tu gunalah untuk urusan pengkebumian. Dalam almari itu ada juga kain batik lepas dan telekung. Kalau apa-apa terjadi pada umi, tak susah orang nak buat persediaan. Arwah Nyang Ku Haji dan Nyang Ki Su selalu pesan suruh sedia awal.”.

Saya terus terkedu dan sebak. Tidak saya sangka sampai ke tahap itu persediaan yang telah Bonda buat. Bonda dan Ayahnda amat tabah dalam membesarkan kami lapan beradik. Seingat saya, walau susah mana beliau tak pernah merungut dan mengeluh atau mengadu. Saya pula yang kadang rasa bersalah kerana semua kami adik beradik tinggal berjauhan. Apa yang dapat saya beri buat Bonda hanya secebis doa, Ya Allah, ampunilah dosa kedua ibu bapa kami, berkatilah hidup mereka seperti mana mereka telah menjaga dan membesarkan kami sejak dari kecil lagi....

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Powered By Blogger

    <(o o)>

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu