Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

A trip to Sg Lembing

Sg lembing signifikan dalam peta minda saya.
Tiap hujung tahun saya akan pantau
live online cctv from sg lembing untuk
pantau banjir sebab kalau air dari sg lembing
turun bermakna kediaman saya
di sg isap damai tu dalam berjaga2 kut2 banjir...
Tapi 15 tahun saya tinggal di kuantan
tak pernah sekali pun menjejak kaki ke sg lembing...
Hari ini menerima undangan perkahwinan
cikgu hanisah di sg lembing.
Cikgu hanisah guru pendidikan khas di sekolah saya.
Keistimewaan guru pendidikan khas ni,
seorang penyayang dan penyabar
sebab tu boleh layan karenah anak2 istimewa kat sekolah.
Lalu bermusafirlah saya sekeluarga ke sg lembing.

Sampai2 muhammad 'abbas salimi
nak bergaya dulu atas jambatan gantung.

Tahniah buat pengantin cikgu hanisah + amry.
Moga Allah memberi keberkatan,
rahmah & mawaddah
rumahtangga yang dibina itu.

Sebelum balik yang lain2 pulak nak bergambar
atas jambatan gantung tu...


Sebelum pulang ingat nak round2 bandar sg lembing
tapi terpaksa batal....
Allah izin, kepala muhammad said ramadhan
terhantuk cermin depan unser
semasa walidnya nak keluarkan kereta.
Maka retaklah cermin tu,
terpaksalah balik semula ke kuantan
untuk ganti cermin baru.
Alhamdulillah kepala said tak apa2.

Malam menerima tetamu dari 'Aliyah
dan adik2nya.
Kebetulan saya dan anak2 sedang makan malam,
maka kami jamu dengan lontong yang ada.
Mereka ini macam anak2 saya sendiri.
Dari kecil bawa mereka dalam program banat,
sekarang sudah besar panjang.
Tahniah 'Aliyah kerana akan
mula bekerja sebagai jururawat 1 oktober nanti.
Nanti sudah masuk alam kerja kena
teruskanlah dakwah di alam realiti...

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu