Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Gerhana Matahari

Fenomena alam bukan secara kebetulan.
Tiap kejadian alam sebenar mendekatkan lagi kita dengan pencipta.
Kuasa siapakah yang boleh menghilangkan cahaya matahari
secara tiba-tiba kalau bukan kuasa Allah swt.
Hubungan yang terjalin inilah akan membuat kita
merasai akan kekuasaan dan kebesaranNya.
Hubungan ini jugalah yang memberi kekuatan dalam diri kita
untuk melaksanakan amal ma'ruf nahi mungkar.
Petang tadi saya berkesempatan bersama suami dan Kak Long
ke Mesjid Negeri melihat fenomena gerhana matahari.
Ramai juga yang hadir.
Saya bertemu dengan beberapa rakan guru
Kak Maziah, Ustazah Norihan dan Ramlah.
Solat gerhana dilakukan selepas solat Asar
dengan diimamkan sendiri oleh Tuan Mufti Pahang.
Pertama kali saya menunaikan solat kusuf dalam hidup saya.
Bayangkan usia sudah pun menjelang senja.
Tapi alhamdulillah, Allah swt masih memberi saya kesempatan
untuk menunaikannya. Syukur sangat-sangat.
Seingat saya tahun lepas ada berlaku gerhana bulan jam 4.30 pagi
rasanya, tapi saya tak berkesempatan menunaikannya.
Alhamdulillah pengalaman yang cukup bermakna.
Terasa diri ini begitu kerdil, kalaulah saya dapat menghafal
surah yang agak panjang... Namun apakan daya, maka
saya bacalah setakat kemampuan yang Allah beri pada diri ini.
Selesai solat, maka melihatlah kami akan matahari
dengan menggunakan cermin mata yang di jual kat padang
tu dengan harga RM15!. Ingat saya masa kecik2 dulu.
Masa itu saya masih di sekolah rendah, menunggulah saya
tengok gerhana matahari dalam besen yang diisi dengan air.
Kemudian guna negatif filem untuk elak cahaya dalam air.
Klasik dan murah! Tapi sekarang tak dengar lagi
promosi yang mencadangkan cara ni...
Gambar kecil tu yang dapat diambil oleh salah seorang
pengunjung. Maka ramailah antara kami-kami
ambil gambar atas gambar.
Apa-apa pun marilah kita semua
banyakkan istighfar memohon keampunan Allah,
banyakkan berdoa moga dijauhi segala bencana kemurkaan Allah,
dan bersedaqah buat bekalan akhirat kelak.
Wallahu'alam.

2 comments:

sherry January 27, 2009 at 11:35 PM  

Salam Cikgu.

Nice blog.

Izinkan saya selalu singgah disini.

cikgu sharifah January 28, 2009 at 8:39 AM  

Salam perkenalan dari cikgu.
Tafadhal ya ukht...

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu