Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Doa munajat

Apa bila sahabat saya Dr Asmarwati memberitahu saya
dalam satu majlis tempoh hari yang beliau akan ke Gaza,
saya pula yang berdebar-debar.
Berdebar bukan takut atas keselamatannya,
tapi berdebar kerana saya juga menyimpan keinginan
untuk berkhidmat disana...
Apakan daya, I'm not a doctor.
HALUAN akan menghantar pasukan sukarelawannya
dan saya nyatakan hasrat saya pada suami tersayang,
tapi jawapannya, doktor tu single.
Hingga kini saya masih memikirkan
adakah itu jawapan yang tepat atau sekadar alasan.
Dan bila membaca pengalaman doktor dari Gaza,
hanya doa yang mampu saya hulurkan.
Doa untuk rakyat Palestin
moga diberi kemenangan oleh Allah swt.
Doa untuk Dr Asmarawati dan sukarelawan yang lain
agar dapat menjalankan amanah sebaik-baiknya
dan kembali dengan selamat.
Doa untuk sukarelawan-sukarelawan HALUAN
yang akan memulakan misi mereka ke sana tidak berapa lama lagi.
Moga dakwah tersebar
berakhlak, mendidik dan berbakti.
Munajat saya pada Allah swt,
tunjukkan saya jalan dan berikan saya peluang...

**********************************************
Petikan dari Web HALUANPalestin
SITUASI GAZA TIDAK MENENTU
Laporan Dr Asmarawati Md Yatim
Pakar Anaesthesiology
Doktor HALUAN di Gaza
GAZA - Letupan bom kali kedua pada hari Selasa 0230hrs tiba-tiba memutuskan bekalan air di hospital kami bertugas. Kami yang sedang melakukan pembedahan di European Gaza Hospital cemas bukan kerana takut dibom tetapi bimbang dengan nasib pesakit-pesakit kami. Kami hanya mampu berdoa agar pembedahan dan rawatan mereka tidak terjejas. Hati kecil ini terdetik juga - manalah tahu, mungkin syahid saja di sini kerana jelas dentuman bom tadi terdengar macam dekat sekali.
Suasana di Gaza masih di hujung tanduk. Setiap anak jati Palestin di Gaza seolah-olah pasrah dengan dengan takdir yang menimpa mereka tetapi tetap teguh dengan komitmen jihad mereka yang tinggi. Mereka sangat-sangat menyantuni para pekerja medikal yang mencurah tiba untuk membantu. Namun di sebalik keceriaan wajah mereka, terselit juga kesayuan nun di bola mata kerana mungkin saudara tersayang telahpun kembali kepada Penciptanya. Cara mengatasi kesedihan itu adalah dengan meneruskan jihad mempertahankan Deen dan watan mereka.
Ini bukan kali pertama saya di medan bencana. Bukan kali pertama saya melihat manusia meratap kerana kesedihan yang amat sangat setelah kehilangan orang yang disayangi, dan harta-benda dan rumah tangga yang punah ranap. Tetapi ketibaan saya buat kali pertama di Gaza ini menjadi kejutan yang amat sangat dek kemusnahan dahsyat yang tergamak dilakukan oleh sebuah negara berkuasa besar Israel ke atas sebuah semenanjung pipis bernama Gaza yang rakyatnya hanya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ibarat gajah membunuh nyamuk. Bacul sungguh Yahudi rupanya.
Saya dan pasukan doktor daripada Mercy Malaysia berjaya membolosi sempadan Mesir-Israel setelah lebih 48 jam menantikan kebenaran pihak tentera sempadan Mesir yang amat mencemburui siapa yang bakal melintasi masuk ke daerah Gaza. Ribuan relawan daripada pelbagai negara telah menunggu. Kami mempunyai segala dokumen yang lengkap berserta surat diplomatik tetapi itupun bukan jaminan bila kita berada di medan peperangan. Sesampai di Gaza, saya terus bersyukur ke hadrat Illahi kerana akhirnya tiba juga di medan amal yang saya impi-impikan selama ini. Saya terus ditempatkan di Shahid Najar Hospital di mana kami melakukan kerja-kerja rawatan kepada pesakit dan menjalankan pembedahan. Terdapat ramai doktor di situ - Arab, Eropah dan Asia.
Keadaan di Gaza amat tegang walaupun tentera Israel sudahpun berundur sepenuhnya. Hamas mahu semua sempadannya dengan Israel dan Mesir dibuka sepenuhnya agar bantuan kemanusiaan dapat masuk tetapi tidak mahu mengiktiraf rejim zionis itu. Ini membuakkan kemarahan kaum penjajah Yahudi itu. Kelmarin, dua rakyat Palestin ditembak mati dari jarak jauh oleh sniper Yahudi. Penduduk Gaza, walaupun hidup di bawah tekanan dan dalam keadaan ketakutan, tetap tabah menghadapi dugaan harian sebegini. Inilah yang mengkagumkan saya. Dalam bahasa Inggeris, saya “extremely amazed” dengan ketabahan mereka bertahan sebegini bertahun lamanya.
Saya bersyukur kerana masih ada bekalan air dan elektrik yang mengalir di sesetengah zon operasi menyelamat kami. Tidak dinafikan bahawa bekalan perubatan ada yang terputus ataupun terhad. Begitu juga dengan peralatan bantuan perubatan. Namun ianya tidaklah begitu serius. Ada yang musnah dan ada yang rosak tidak berganti. Namun para doktor Palestin di sini tidak pernah mengeluh malah riak wajah mereka bagaikan meraikan kedatangan kami, doktor-doktor Muslim lain, ke jazirah tanah tumpah darah mereka.
Salam saya kepada semua sahabat dan rakan di Malaysia. Doakan Gaza dan rakyatnya agar dimenangkan Allah SWT dunia dan akhirat.

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Powered By Blogger

    <(o o)>

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu