Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Doa untuk Kak Wan Asilah

Sedang saya sibuk menguruskan anak-anak khidmah di Kg Cenderawasih Baru, tiba-tiba, tut.. tut.. telefon berbunyi menandakan ada mesej masuk. Saya tidak menghiraukannya kerana asyik melihat anak-anak fasilitator menjalankan indoor games. Selepas seketika barulah saya membukanya.

"Msg dari Dr. Asmarawati. Doakan kesejahteraan Silah - Askm, insyaALlah ukhti Asilah didapati menghidapi breast cancer peringkat terminal dan telah masuk hospital kat Mekah dan dalam keadaan kritikal."

Inilah sms yang pertama saya terima dari K Ani, kemudian muncullah beberapa sms yang lain,
yang mana tiap kali saya terima, hanya doa yang dapat saya berikan buat Kak Silah....

"Msg dari Hjh W Rozina. Pg ni , W Asilah disahkan kanser tulang yang serius. Akan dihantar pulang ke Malaysia. Doakan untuk sohibah kita."

"Msg dari Kak Shimah. Silah telah d uruskan pulang K m'sia. Keadaannya kritikal. Seluruh anggota dah bengkak. Tadi pi ziarah dia sblm d bawa k jeddah."

"Asm, berita ttg Silah- Berkat bumi madinah Kak Silah makan nasi banyak, guna tangan sendiri. 1st time sejak datang mekah., Sblm nie, tak makan nasi langsung. Biskut aje 2/3 keping. Dari Johari"

"Dari akh Yusman. Aslm Drs suraya, basir, zamrin, w muhaizan. Ana bru hubungi akhi Johari di HKL wad oncology 2A2B. Prognosis ukht Wan Asilah NOT GOOD kata oncologist. On morphine. Esok mgkn buat radioterapi. Asilah sejak Mekah tak mahu ditinggalkn alone sjk trdengar Dr ckp her time is near. Dr HKL tiada halangan kalau kluarga nk bwa dia balik hospital kuantan."

Entah ke berapa fowarded message yang saya perolehi dari sahabat saya. Cuma yang mampu saya buat hanya berdoa kepada Allah swt. Sebab tiada apa yang ada di dunia ini melainkan milikNya segala-galanya. Masih segar dalam sanubari saya baru sahaja menghantar beliau di LTSHAH 19 November yang lalu. Dia terbongkok-bongkok bersalaman dengan saya. Cuma yang saya tahu Kak Silah sakit belakang sebab itu dia sukar untuk bangun, duduk dan berjalan. Itu pun sakit belakang nya doktor tidak dapat mengesan apa sebenarnya punca. Rupa-rupanya itulah simpton barahnya sudah merebak dan menyerang tulang belakangnya. Tiada siapa sangka, cerita Kak Silah kepada Dr Rohaiza masa di airport pada hari tersebut, "Ja... Jubah Kak Silah semua jadi laboh-laboh belaka...", adalah petanda-petanda yang barah itu sudah serius. Selama ini sudah berbulan-bulan Kak Asilah sakit semua putus punca tidak tahu apa penyakit sebenarnya. Walau bagaimana pun kuasa Allah, di bumi Mekah segala punca penyakit terongkai, tapi... Ah.. air mata ini tidak dapat berhenti mengalir. Hanya doa yang dapat saya panjatkan kepada Allah semoga di permudahkan segala-galanya.

Bila saya kenang balik, Subhana'Allah... Allah memang jadikan Kak Silah seorang yang cukup kuat dan tabah. Selama ini dia mengharungi segala keperitan dan kesakitan bersendirian. Kami sahabat-sahabat yang rapat tidak tahu langsung. Tapi kekuatan Allah beri kepadanya dia mampu lagi melakukan apa-apa kerja walaupun berpapah. Kali akhir Kak Silah rehlah dengan adik-adik UIA di pantai, bila membuat penyampaian dia sudah tidak boleh duduk bersila hanya mampu duduk atas kerusi. Tapi Kak Silah tak pernah merungut, dia mampu buat. Agaknya itulah nikmat iman melaksanakan mas'uliah Allah, sakit apa-apa pun bukan halangan.

Allah beri Kak Silah kekuatan yang cukup luar biasa. Masa kan tidak, mana mungkin KaK Silah sampai ke bumi Mekah, menyempurnakan hajat untuk membawa ibu dan ayahnya menunaikan Haji. Menurut Nor (adik Kak Silah) doktor-doktor di Mekah pun tak percaya macam mana Kak Silah can go through all the pains. Saya sendiri pun bila baca pengalaman seorang pesakit kanser saya tak boleh bayang macam mana Kak Silah dapat lalui semuanya, dengan redha dan tak pernah bersungut. Saya dapat rasa satu kemulian yang Allah beri untuk Kak Silah.

Setelah mendapat berita Kak Silah pulang ke Kuantan, saya terus dengan beberapa sahabat menziarahinya. Dan Allah memang bagi Kak Silah kuat, dia masih boleh senyum (sikit) dan kenal mereka yang datang ziarah. Saya bawa anak-anak saya, dan Kak Silah masih ingat Habibah, Naemah dan Sakinah. Bila jumpa Wasilah (anak K Nor + Abg Man) dia mampu sebut , hah... nakal lagi ke? Buat masa ni, Kak Silah masih bertahan dirumah. Cuma semalam saya pergi ziarah dia tiada kerana masih di hospital untuk tambah darah. Hari ini saya akan menziarahinya semula.

Doa senjata orang mukmin. Dan doa itu saja yang mampu saya bantu. Moga Allah tambah lagi kekuatan buat Kak Silah untuk mengharungi detik-detik yang mendatang. Juga Allah beri kesabaran dan ketabahan buat keluarga dan adik-adik Kak Silah. Sama-sama kita doa untuk Kak Wan Asilah.

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Powered By Blogger

    <(o o)>

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu