Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Kau pergi jua....

Pagi hujung minggu biasanya
menyediakan sarapan untuk anak2.
Pagi ini saya masak nasi goreng saje.
Selesai semua bertenggek saya depan laptop
menunggu pembentengan kertas kerja secara
live online dari konvensyen perpaduan ummah
yang sedang berlangsung di auditorium masjid putrajaya.
Namun
tak sempat habis mendengar,
pah radziah datang mengetuk rumah saya...."
"Pah... kak ani sudah tak ada...
saya cuba call,
awak tak angkat,
kebetulan saya lalu,

terus saya singgah untuk maklum
."
Terkedu saya tanpa kata2.
Usah dicerita tentang air matanya.
Baru jumaat lalu saya menziarahi kak ani.
Namun takdir Allah menentukan
semua corak perjalanan hidup kita.....

Terus saya ke hospital bersama pah radziah.
Dalam perjalanan, banyak persoalan2 yang tak
mampu kami rungkai.... bagaimana boleh terjadi?
Kami baru saja menziarahi arwah jumaat lalu.
Arwah begitu ceria dan gembira melayan kami.
Dalam hati kami semua berdoa agar arwah cepat sembuh
seperti sedia kala. Tapi.... Allah lebih menyayanginya.....
Sampai je di wad kecemasan, jenazah masih
dalam proses untuk dibawa pulang.
Saudara mara dan sahabat handai sudah ramai.
Masing2 hiba dan terkejut dengan berita yang diterima.
Saya bertemu dengan suami arwah, haji zaimi
mengucapkan takziah buat haji dan keluarga.
Wajah haji tenang, menceritakan saat pemergian arwah,
tapi tidak siapa boleh membaca isi hatinya.....
Suami mana tak sedih bila isteri pergi untuk selama2nya.
Lebih2 lagi melihat anak2 yang ditinggalkan.
Namun inilah qada dan qadar Allah yang mesti kita terima....
Semoga Allah swt memberi kekuatan buat
suami dan anak2nya menerima ujian Allah ini.

Saya ke rumah arwah di indera mahkota.
Di ruang tamu itulah mereka menyiapkan kapannya.
Saya menyelitkan diri membantu.
Hiba hati bila disuruh menjahit
beberapa keping kain putih
untuk balutan tangan dan muka.
Itulah bakti akhir saya buat arwah.....
Tika tiap kali jarum bersama benang mencantum
kain yang berada di tangan saya,
tika tu juga saya hanya memohon
agar Allah memberi rasa keinsafan saya.
Bahawa satu hari kain seperti ini jua
akan membaluti tubuh saya....
Saya akan pergi tanpa suami, anak, teman atau harta
tapi hanya amal yang akan menjadi sandaran....
Ya Allah.... bersediakah untuk menghadapi hari tersebut?
Datangnya entah bila tapi
yang pasti ia akan tiba jua....

Sembahyanglah sebelum kamu disembahyangkan.
Itulah ungkapan yang selalu diucap dibibir kita.
Tapi adakah kita merasainya.
Lemahnya kita kerana solat terakhir
akan disempurnakan oleh orang lain.

Terlalu banyak kenangan persahabatan kami.
Beberapan sorotan kenangan yang tercatat sejak berblog....

http://cikgusfhanim.blogspot.com/2009/03/ziarah-teman.html

http://cikgusfhanim.blogspot.com/2009/04/ziarah-kak-ani.html
http://cikgusfhanim.blogspot.com/2009/07/my-twin-sister.html
http://cikgusfhanim.blogspot.com/2009/07/ziarah.html
http://cikgusfhanim.blogspot.com/2009/07/doa.html
http://cikgusfhanim.blogspot.com/2010/10/ziarah.html

Namun nilai persahabatan tidak tertulis kisahnya.....
Semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya
meletakkannya bersama mereka yang beriman.

Kehidupan ini satu perjalanan dan
benarlah kematian itu satu kemestian...

"Katakanlah; bahawasanya mati
yang kamu lari daripadanya itu
pasti akan menemui kamu,
kemudian kamu sekelian akan dikembalikan
kepada Zat yang mengetahui yang ghaib dan nyata,
kelak Dia akan memberitahu kamu
segala
apa yang telah kamu lakukan."
Al Jumu'ah :8

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Powered By Blogger

    <(o o)>

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu