Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

My twin sister.



She's my twin sister, itu gelaran semasa
Kak Ani masih berkhidmat di SMKPB.
Memang kalau pelajar2 yang mana kelas mereka
tidak diajar oleh kami berdua, pelajar
akan confuse dengan rupa paras kami.
Kami memang rapat kerana secara kebetulan
kami bekas pelajar mrsm and oversea graduate.
Maka ada modal untul kami bermukhalatoh kisah2 lama.
She's my mentor dalam kepimpinan sekolah,
banyak saya belajar dari kak ani semasa dia menjadi kb.
Namun semenjak dia pindah sekolah baru, Allah mengujinya.
Kesihatannya terganggu. Semalam saya mendapat
perkhabaran yang beliau dimasukkan ke HTAA lagi.
Setelah confirm berita yang diterima,
maka lepas sekolah terus saya dan bersama beberapa
rakan sekolah, kak eda, pah radziah, nita dan datin
menziarahinya di hospital. Dan saya hampir tidak
mengenalinya kerana badannya sudah kurus.
Kak ani masuk hospital kerana paru2nya berair
dan badannya kekurangan zat protien.
Rupa2 bulan2 kebelakangan ini kak ani
sudah tak lalu makan. Beliau makan buah je.
Satu tiub telah di tebuk di tepi tulang rusuknya
untuk membuang air dari paru2nya.
Dan yang paling berat, punca penyakitnya masih
belum dapat disahkan oleh doktor sejak
mula2 beliau jatuh sakit lagi. Berat mata memandang
memang berat lagi bahu memikul. Doa saya agar kak ani
tabah menghadapi ujian Allah ini. Tidak diuji seseorang
melainkan Allah tahu dia mampu menghadapinya.
Moga kedatangan kami memberi sedikit kekuatan
dan semangat untuk kak ani.
Sama2 kita berdoa buat kak ani.



Memang kalau hari jumaat saya agak pack.
Balik hospital cepat2 pulak nak halaqah makcik2 pb.
Alhamdulillah, kak long ada balik, maka saya
tak lah terkejar nak urus abbas dan adik2nya.
Hari ni banyak yang kami mengimbau kembali
peristiwa isra' dan mikraj. Banyak pengiktibarannya.
Sungguh hebat kebesaran dan kekuasaan Allah.
Kalau lah zaman kita dengan teknologi terkini
manusia boleh berkomunikasi antara 2 hujung dunia
melalui internet ni. Itu pun manusia sudah rasa
bangga dan sombong. Allah lagi hebat!
Hebatnya Allah telah meisra'kan junjungan besar
dari baitullah ke tanah aqsa dan memikrajkan
baginda hingga langit ke tujuh, secara fizikal
bukan alam maya... Subhanallah, tidakkah itu
sudah cukup untuk mereka beriman dan berfikir.



Maghrib saya di surau sg isap 3.
Ada sambutan isra' mikraj
anjuran jemaah surau sg isap 3 dan
HALUAN dengan kerjasama JAIP .
Malam ini majlis bermula dengan ucapan
oleh YDP HALUAN dan persamian oleh
Pengerusi surau. Malam pembukaan
dengan ceramah isra' mikraj oleh
Ustaz Aris Jamin dari JAIP. Kupasan ceramah
yang cukup menyedarkan dengan
mengimbau kembali setiap peristiwa yang berlaku
dari mula hingga akhir perjalanan isra' dan mikraj.
Dan antara carita menyentuh hati saya
pengorbanan ummul mukminin, siti khadijah.
Yang sentiasa memberi sokongan dan
dorongan kepada Rasulullah saw dari mula
Rasulullah menerima wahyu dan
ketika berlaku peristiwa isra' dan mikraj.
Dari seorang wanita yang kaya raya,
beliau mengorbankan semua hartanya untuk dakwah.
Ketika hingga hampir wafat beliau masih lagi
hendak berkorban. Wahai kekasihku,
andai kata harta2 ku tidak cukup untuk
biayai dakwah ini, maka ambil lah tulang belulangku
dan juallah dan gunakan untuk dakwah...
Maka bermuhasabahlah saya,
masya'allah masih terlalu jauh...
Hanya Allah saya mohon kekuatan.

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu