Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Sekali air bah, sekali pantai berubah.

Di pagi jumaat.

"Assalamu'alaikum, Pah kat mana ni? Datang jumpa saya sekejap" detik perbualan saya bermula pada jumaat yang lalu.

"Wa'alaikum salam, saya kat makmal, 10 minit nanti boleh?" ujur saya.

"Tak pa, saya tunggu."

Saya tertanya2 kenapa pagi2 lagi saya dipanggil. Pasal apa ye? Hati saya mula berkira2. Mungkin pasal jadual kot. Tapi kan baru je siap jadual baru minggu lepas. Puan pengetua pun kata ok tak perlu buat apa2 perubahan lagi buat setakat ini.

Di bilik datin.

"Hah... Pah duduk, kita bincang sikit pasal perubahan jadual waktu guru."

"Nak ubah lagi ke?"

"Ya, kita tak dapat guru ganti untuk Aminah, jadi jadual tu perlu di agih2kan sesama guru KH, dan guru tingkatan 6 akademik ... and so on... ", panjang lebar datin menerangkan kepada saya. Saya hanya diam mendengar dan mencatat perubahan2 yang perlu dilaksanakan.

"Boleh buat ke?" tanya datin kepada saya.

"Tak de masalah, saya ikut je", ujur saya lagi, kerana bidang tugas saya hanya masukkan maklumat2 dalam program jadual waktu, then execute, lalu edar pada guru2.

"Boleh siap bila?" datin bertanya lagi.

"Nak cepat hari isnin tak boleh kot, sebab hujung minggu ni saya penuh, nak ke kt dan chini. Paling cepat rabu atau khamis. "

"Tak pe lah, buat setakat mana yang mampu." balas datin.

Maka petang tadi saya pulang lewat sikit, sebab menyudahkan cetakan untuk diedarkan keesokan harinya. Sepanjang proses mencetak, hati saya tak lepas berdoa, moga jadual kali ini diterima oleh semua guru2 dengan senang hati. Kerana penyusunan waktu2 mengajar 79 orang guru bukan saya yang susun tapi diatur oleh program komputer jadual waktu yang digunakan. Adakala dulu cantik sekarang tak cantik dan adakala dulu tak cantik sekarang cantik. Maka terimalah seadanya. Ibarat sekali air bah, sekali pantai berubah....

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu