Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Lifeline4Gaza di Kuantan

Program Lifeline4Gaza Peringkat Daerah Kuantan Dilancarkan Dengan Kerjasama Penuh Erat


HALUAN Pahang melalui Badan Gabungan NGO Islam Pahang (BARAKAH) telah berjaya mengadakan program "Roadshow Lifeline 4 Gaza," Talian Hayat Untuk Gaza dari 2 hingga 3hb April 2010 di Masjid Syaidina Umar Al Khattab, Perkampungan Cenderawasih, Kuantan.

Dengan mengutarakan tema "Menerobos Tembok Kematian," program ini berjaya menarik perhatian, kehadiran dan sumbangan derma yang menggalakkan dari masyarakat tempatan. HALUAN Pahang sebagai penyelaras program ini turut mendapat kerjasama erat dari ahli gabungan NGO Islam Pahang termasuklah JIM, ISMA, ABIM, Yayasan Amal, Nadwah Islamiah dan lain-lain.

Antara tujuan utama program ini adalah untuk mempromosikan projek "Lifeline 4 Gaza" di peringkat Daerah Kuantan khasnya dan Negeri Pahang amnya. Promosi projek bagi menarik simpati masyarakat untuk menghulur sumbangan derma mengisi tabung bagi membantu rakyat Palestin yang kini sedang menderita akibat keganasan dan kepungan rejim Zionis laknatullah melalui tembok besar yang dibina sebagai penjara besar kematian. Selain dari mengenakan sekatan dari dunia luar, penduduk Gaza juga diserang secara berterusan oleh tentera Zionis Israel.

Ceramah khas Hj Norazaman di Masjid Cenderawasih






Ceramah khas Hj Norazaman di Masjid Cenderawasih

Program bermula dengan pembacaan khutbah Jumaat mengenai Palestin oleh Pengerusi HALUAN Palestin, Tn Hj Norazman Mohd Samsuddin. Di sebelah malamnya pula telah diadakan ceramah dan tayangan khas pengalaman Tn Hj Norazman menyertai konvoi Viva Palestina ke-3 yang akhirnya berjaya tiba di Gaza pada 6hb Januari lalu. Belia berkongsi pengalaman yang penuh dengan peristiwa tragis di samping memberi maklumat sebenar mengenai situasi terkini di Gaza. Ceramah beliau telah berjaya membuat hadirin teruja dengan hujah dan lontaran pengalaman tarbawi yang realistik dan meyakinkan.

Sebagai menambahkan keberkesanan program ini, pihak urusetia telah menjemput Pegawai Agama Daerah Kuantan untuk menyampaikan ucapan aluan. Sebagai simbolik kepada pelancaran program ini, Tn Hj. Norazman selaku Pengerusi HALUAN Palestin telah menyerahkan "tabung derma" kosong kepada Pegawai Agama Islam bagi mewakili masyarakat daerah Kuantan untuk dipenuhkan dengan sumbangan wang derma untuk disalurkan kepada penduduk Gaza yang sedang menderita.

Pada malam kedua program ini, satu sesi ceramah bertajuk "Perancangan jahat Yahudi untuk memusnahkan Islam dan umat Islam di seluruh dunia" telah disampaikan oleh Pengerusi Aqsa Syarif Berhad, Ustaz Hasanudin b Mohd Yunus. Acara lain yang dijayakan pada malam tersebut termasuklah pameran Palestin, jualan amal, ceramah untuk muslimat, peraduan mewarna dan melukis untuk kanak-kanak, pemeriksaan kesihatan, motivasi pelajar, qiamullail dan kuliah subuh.

Anak kecil menyumbang ke Tabung Palestin

Anak kecil menyumbang ke Tabung Palestin

Alhamdulillah, sepanjang 2 hari program ini dijalankan, sumbangan derma yang diterima dari masyarakat amat menggalakkan. Sejumlah RM 13,000 berjaya dikumpulkan termasuklah melalui kutipan solat jumaat. Jumlah ini adalah diluar jangkaan pihak urusetia. Ada juga dari kalangan pengunjung muslimat yang sudi menderma sebentuk cincin emas dan sepasang anting-anting emas bagi membuktikan betapa kasih dan sayangnya kepada saudara mereka di Gaza.

Menurut wakil penyelaras program yang juga merupakan Naib Setiausaha HALUAN Pahang, Sdr Abd Basir Abd Ghani, sambutan masyarakat kepada program ini menggalakkan namun masih kurang memberangsangkan. Ini mungkin kerana program diadakan di masjid dimana hanya mereka yang biasa ke masjid sahaja yang memanfaatkan sambutan ini. Masyarakat sekitar masih kurang mengambil perhatian kepada program ini walaupun promosi dan hebahan telah dibuat dengan sewajarnya. "InsyaAllah , Haluan Pahang bersama Barakah akan berusaha melanjutkan lagi program roadshow lifeline4Gaza ini di seluruh daerah di Negeri Pahang ini. Justeru itu komitmen dan kerjasama semua pihak amat diharapkan khususnya daripada pihak berkuasa yang berkenaan. Program ini telah berjaya menarik kembali perhatian masyarakat kepada isu Palestin yang terhenti selepas serangan besaran rejim Israel ke atas Gaza pada penghujung tahun 2008," ujar beliau.

HALUAN Pahang bersyukur kerana program ini dapat dijalankan dengan lancar berkat kerjasama semua NGO dalam gabungan Barakah.

HALUANITA Pahang ceria membantu jualan amal dan pameran Palestin







HALUANITA Pahang ceria membantu jualan amal dan pameran Palestin














HALUAN Pahang serta Barakah juga ingin merakam dan menyampaikan ucapan jutaan terima kasih dan penghargaan kepada Pengerusi dan semua Ahli Jawatankuasa, Pegawai Masjid Syaidina Umar Al Khattab, Cenderawasih yang telah memberi bantuan dan kerjasama padu bagi menjayakan program ini. Juga kepada pihak media yang memberi liputan program ini serta kepada semua pihak dan individu yang telah memberi sumbangan derma bagi mengisi dana untuk Palestin ini. Dengan komitmen ini, InsyaAllah akan mampu memanjangkan lagi "talian hayat untuk Gaza" sebagai benteng pertahanan terakhir Palestin dan simbol kekuatan Islam bagi membebaskan Masjidil Aqsa dan Palestin daripada Zionis Israel.

sumber : http://www.haluan.org.my/

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Powered By Blogger

    <(o o)>

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu