Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Bukan Milik kita...

Perhimpunan hari ini ganti dengan
aktiviti dari unit bina insan.
Mula2 pelajar melihat tayangan slide.
Kemudian ceramah agama disampaikan
oleh ustaz mohd izuddin.
Ustaz berbicara tentang Allah Al-Hakim
Allah maha bijaksana.
Cuba kita renung bijaksananya Allah dalam
penciptaan manusia.
Bijaksananya Allah membentuk bumi seperti sfera.
Bijaksananya Allah dalam kejadian alam yang padu
kemudian berpecah menjadi planet2 yang bertaburan.
Bijaksananya Allah dalam mencipta matahari
seperti obor atau lampu yang menyala
dan memberi sinaran kepada bulan.
Bijaksananya Allah dalam kejadian bumi
yang berlapis2 yang mana ada yang sesuai
untuk kehidupan dan ada yang tidak.
Bijaksananya Alllah dalam penciptaan
setiap makhluk yang dijadikan dari air.
Juga bijaksananya Allah mencipta madu sebagai penawar.
Semuanya dibicarakan didalam al-quran
1400 tahun dahulu sebelum dibuktikan oleh saintis.

Nak jadi ke cerita... semalam boss ada cakap,
"Cikgu esok saya nak observe awak mengajar ye."
"Tak de masalah..." jawab saya releks je...
Dalam hati saya berbicara, "Nak masuk, masuklah..."
Saya tak prepare apa2 pun, tak kan nak hipokrit
bawa abm sedangkan selama ini tak ada pun.
Mengajar pelajar yang biasa2 untuk add maths
banyak kelainan.
You have to show examples on board from a to z,
explain step by step,

drill exercises begin with the easier one

then after you start with the difficult one.

Huhu... still more chalk and talk jugak...

Dan hari ini bila tiba masanya...
saya mengajar di kelas 5 syumul.
Tapi bila lihat boss ada kat belakang observe
walaupun dah mengajar berbelas tahun... gelabah habis...
Lepas tu boss komen,
"Masuk terus ngajar... orang tulis tajuk dulu..."
Haha... very simple thing boleh lupa tulis tajuk!
"Warming up lah dulu latihan semalam baru ngajar..."
komen ke 2 boss.
Huhu... itulah cikgu lama...
we take for granted the teaching ability,
then we start forget the small things...
So, cikgu sharifah, next time no more second mistake!

Keluar dari kelas 5 syumul, dapat berita pulak,
suami rakan lama saya cikgu azwa
dipanggil pulang oleh Allah untuk selama2nya.
Begitu mengejutkan pergi dalam usia muda baru mencecah 40.
Segera meminta izin dari boss untuk menziarahinya.
Saya pergi bersama kak eda.

"Kak pah... wa tak sempat nak tengok dia pergi.
Wa sampai kat hospital pagi tadi,
lihat katilnya dah tak ada. Nurse beritahu
suami awak meninggal malam tadi dan
dia sudah dibawa ke bilik mayat." beritahu cikgu wa.
Usah dicerita air mata yang mengalir.
Terkedu dan sayu saya mendengarnya.
Cukup besar ujian yang Allah berikan
buat ibu kepada 2 anak yang masih kecil ini.

Rasa saya tak mampu nak beri nasihat yang terbaik.
Cuma yang mampu saya bisik pada cikgu wa,
"Sabar wa... Allah lebih menyayanginya..."

Doa saya moga wa tabah menghadapi ujian ini.
Tiada apa yang kita miliki di dunia ini.
Harta, suami, anak2 semua milikNya.
Tiba masa kita semua juga akan pergi
cuma takdir saja yang menentukan
samada cepat atau lambat...

Malam ijtima' di masjid lama pb.
Penyampaian CD malam ini cukup bermakna.
Mengajak kita berfikir kepada
keagungan dan penciptaan Allah.
Bersama Allah ketika ujian/mehnah kerana
disebalik ujian tertingkat ubudiyah.
Bersama Allah dalam hidup berjamaah.
Bersama Allah dalam mencintai hamba2 yang bertaqwa.
Maka orang yang hatinya hidup sahaja
yang akan merasa dekat dengan Allah.
Hati yang hidup sahaja
akan merasa indahnya hidup ini.
Hati yang hidup sahaja
apabila mengadu kepada Allah
akan merasa lapang dan lega.
Hati yang hidup,
diamnya diam bersama Allah.
Hati yang hidup,
resahnya resah bila cuai kepada Allah.
Lalu hati yang hidup dekat dengan Allah.
Dan hati yang hidup akan sentiasa
merasa pengawasan Allah swt....

Kemudian dinner di restauran nasi arab.
Maaflah ini kes ibu yang lama tak masuk dapur...
tak sedar gas sudah habis lalu tak sempat goreng ikan...

Siap ada dessert, terima kasih milah...

Lalu berlalu satu lagi hari dari hari2 kehidupan.
Moga Allah redha segala amal kita....

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu