Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Jalan2


Bonda selalu sebut saya kecik2 kuat jalan...
(suka berjalan tak melekat kat rumah)
memang pun saya ingat masa2 zaman sekolah rendah
tak lekat rumah, petang lesap main basikal...

Bila remaja pun, bonda kata saya kuat jalan...
Cuti sekolah balik dari asrama,
cuti balik belajar dari universiti,
mesti ada rumah kawan2 yang nak pergi.

Masa bujang2 pun bonda perhati kata saya kuat jalan ...
Masa tu hujung2 minggu pergi ijtima' di gong kapas.
Ingat, sekali je pergi perlis dengan cg rahim,
bonda bising... "orang puang kuat jalang..."

Masa dalam tempoh bersalin pun
bonda kata saya kuat berjalan...
"tak boleh ke duduk diam2 bertungku,
ni nak jalan saje..." leter bonda.
Tak sempat tunggu 40 hari berpantang
sudah nak bawa kereta...

Ni... masa tempoh sakit tak sampai 2 minggu
bonda telefon 2 kali saya tak ada rumah...
"Baru bedah tu tak sakit ke jalan2" tanya bonda.
"Alhamdulillah... tak rasa apa2,
duduk je dengar ceramah
bukan jalan2..."
terang saya kepada bonda.

Maka itulah kasih bonda....
Dan alhamdulillah...
kuat jalan tu lah menjadikan
saya kuat semangat...
tak bermanja2 dengan ujian sakit.

Dan tadi jalan lagi pergi halaqah rumah k ani.
Jumpa buku... apa lagi sekarung diangkut.
Moga Allah beri kekuatan untuk
menghabiskan membacanya....

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu