Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Tips Ramadhan : Berpuasa dan Kekal Cergas

Menjalani ibadah puasa adalah satu kewajiban bagi umat islam. Jika dilihat dari segi kesihatan ibadah puasa yang dijalankan sebulan penuh tiap tahun ini, juga tersimpan banyak manfaat. Tetapi ia mestilah dilaksanakan dengan aturan yang betul dan tidak sekadar ikut-ikutan. Dibawah dikongsikan beberapa tips untuk memadukan antara ibadah dan manfaat bagi kesihatan kita:

1. Jangan Tinggalkan Sahur
Sahur merupakan salah satu rangkaian dalam ibadah puasa Ramadhan yang sangat disarankan, dalam sebuah Hadis disebutkan bahwa Bersabda Rasulullah SAW: "Sahurlah kamu, kerana dalam sahur itu terdapat berkah yang besar". Kenapa sahur penting bagi kita yang menjalani puasa? Semasa menjalani ibadah puasa tubuh kita tidak mendapatkan suapan zat kurang lebih selama 14 jam. Untuk itu supaya tubuh dapat menjalankan fungsi dengan baik, sel-sel tubuh memerlukan zat dan tenaga dalam jumlah cukup. Untuk menu sahur sebaiknya pilih makanan berserat dan berprotein tinggi, tapi hindari terlalu banyak mengambil makanan yang manis-manis.

Banyak memakan makanan manis diwaktu sahur akan membuat kan kita cepat lapar di siang hari. Makanan manis membuat tubuh bereaksi melepaskan insulin secara cepat. Iinsulin berfungsi memasukkan gula dari dalam darah ke dalam sel-sel tubuh dan digunakan sebagai sumber tenaga. Sedangkan makan makanan berserat membuat proses pencernaan lebih lambat dan membantu insulin dikeluarkan secara bertahap. Untuk menjadikan tenaga dari sahur tahan lama, bersahurlah di akhir watu iaitu menghampiri waktu imsak.

2. Jangan Tunda Berbuka
Setelah seharian menahan lapar dan dahaga tentunya tenaga kita berkurang. Untuk memulihkan kembali tenaga, diwaktu berbuka makanlah karbohidrat sederhana yang terdapat dalam makanan manis. Makanan yang mengandung gula dapat mengembalikan tenaga kita dengan cepat. Tetapi hendaklah menghindari minuman yang bersoda, kerana ianya akan menyebabkan sistem pencernaan tidak dapat berfungsi secara normal.

3. Makanlah Secara Bertahap
Biasanya apabila azan berkumandang menandakan masuknya waktu berbuka, ramai yang tanpa tangguh lagi terus menikmati segala juadah yang telah tersedia di atas meja. Ini bukanlah pola yang baik untuk kesihatan. Setelah seharian perut kita tidak terisi dan organ pencernaan beristirahat, sebaiknya janganlah terus memakan dalam kuantiti yang besar. Berbukalah dengan juadah manis seperti kurma atau manisan, dan ianya haruslah dalam kuantiti yang kecil dan kemudian berehatlah sebentar. Gunakan waktu tersebut untuk menunaikan solat magrib sambil memberi waktu untuk organ pencernaan menyesuaikan keadaan. Setelah solat bolehlah diteruskan dengan makanan yang lebih berat seperti nasi dan lauk-pauknya. Dan setelah Tarawih dilanjutkan lagi dengan sesi makan ringkas seperti buah-buahan.

4. Jangan Tinggalkan Senaman
Menjalani ibadah puasa tidak bermakna berhenti bersenam atau beriadah. Badan kita memerlukan aktiviti fizikal untuk kekal cergas. Namun kita harus bijak menentukan aktiviti yang sesuai untuk tujuan ini. Sebaiknya lakukan aktiviti ringan seperti lari-lari anak atau berjalan kaki. Tarawih selain ibadah ia juga dapat menjaga kesegaran jasmani kerana semasa melakukan solat tarawih banyak kalori dibakar.

5. Minumlah Air Secukupnya
Air merupakan zat yang sangat diperlukan tubuh. Lebih dari 60 % tubuh kita terdiri dari air. Untuk menjalankan fungsinya dengan baik setiap organ tubuh kita memerlukan air. Tanpa air yang cukup tubuh akan mengalami gangguan. Untuk itu perbanyakan minum untuk simpanan dalam tubuh supaya semua organ berfungsi dengan baik. Untuk tujuan itu, berusahalah supaya kita dapat meminum lapan gelas air sebelum menjalani puasa esok hari.

6. Kendalikan Emosi
Rasulallah bersabda bahwa puasa itu bukan hanya menahan lapar dan dahaga tetapi juga menahan nafsu. Dengan kata lain tujuan puasa adalah mengurus emosi, belajar bersabar dan berupaya mendekatkan diri kepada Allah. Secara psikologi puasa mempengaruhi mental-spiritual kita. Dengan keupayaan kita mengendali emosi membuat jiwa kita tumbuh lebih sihat, dan merasakan kedekatan dengan Allah membuat hati kita damai.

****Nukilan perkongsian dari seorang teman Ukht Wan Rohana.

Islah nafsaka wad'u ghairuka.

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu