Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Imam muda



"Nanti solat abang mi jadi imam ye." ujar saya.

"Tak nak lah." jawab 'abbas.

"Kenapa pulak? Kalau solat sorang2 dapat 1 pahala, tapi kalau berjamaah Allah beri 27 kali ganda.." pujuk saya.

"Abang mi tak pandai." abbas cuba menolak lagi.

"Kan mua'limah ajar kat sekolah. Kat sekolah, abang mi pernah tak jadi imam solat zohor?" tanya saya.

"Kat sekolah mu'alimah selalu pilih pelajar tahun 6. Abang mi malulah..." hah... baru terselah
sebab 'abbas tak mahu jadi imam.

"Malu? Kan abang mi solat dengan nazirah je mana ada orang lain nampak." saya cuba memujuknya lagi.

"Okay tapi umi duduk sana, jangan tengok..."'abbas memberikan syaratnya.

"Baiklah, umi sayang abang mi. Allah lagi sayang abang mi..." jawab saya.

Dari jauh saya memerhati 'abbas dan nazirah solat berjamaah. 'Abbas membaca surah al-fatihah dan surah al-kafirun dalam rakaat yang pertama. Walau pun suaranya masih tidak lantang, sekurang-kurang dia berlatih untuk menjadi berani. Di sudut hati saya sentiasa berdoa, "Ya Allah kurnia kami anak2 yang soleh, mereka bakal mewarisi deen ini bila kami sudah tiada lagi..."

Anak2 walau dalam usia yang muda, perlu di beri peluang....

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu