Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Today at school....

 Sejak dua menjak ni mood ummi kureng...
tengok kelas ada beberapa kerap je
yang lain sibuk beraktiviti.
Ajarkan yang lain melepas,
tak ajarkan nak mengejor ke syllabus
There's give and take theory
tapi kalau hari2 macam ini mana mahu tahan ma....
Ni lah pulak anak2 ummi yang memang cerdas
di kelas 1cerdas.  Sampai tak menang tangan
kalau ummi masuk kelas ni.
"Ibu... penatlah tak abih2 menyalin..."
Tulah panggilan mesra ummi dengan mereka
untuk menenangkan situasi biar cool.
Sebenar bukan menyalin tapi tactics 
nak suruh mereka buat latihan.
Nak harap beri homework nanti berapa kerat je yang siap.
Alih2 ummi tukar teknik, latihan tukar nama ujian.
Setiap soalan ummi beri masa diorang buat sendiri dulu
kemudian baru selesaikan bersama2. 
Ada satu kali tu ummi buat announcement,
"Siapa boleh beri jawapan betul ummi beri hadiah."
"Hadiah apa? Duit RM10?" (mata duitan lagi tu....)
"Tak... siapa cepat ummi doa dia akan jadi anak yang soleh."
Tak sangka pulak dapat response yang baik.
Pandanglah mereka sebagai anak2 yang perlu
dididik dan diberi teguran.
Ibarat kain putih kitalah 
yang akan mencorak kehidupan mereka 
Layan jelah.... mereka adalah aset kita.

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu