Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Program Jiranita Sungai Isap Damai Zon B

Malam tadi saya menghadiri program 3 dalam satu; solat hajat, bacaan Yaasin, dan Motivasi untuk anak-anak akan menduduki peperiksaan UPSR, PMR dan SPM anjuran Jiranita Sungai Isap Damai Zon B. 4 kanopi besar telah di pasang. Cadangan awal untuk bersolat di padang, tapi disebabkan bimbang cuaca yang tidak menentu, kanopi di alih ke tengah jalan. Saya mengambil kesempatan yang ada untuk berta'aruf dan bermesra dengan jiran-jiran. Mereka sebahagian dari mad'u saya. Sungguh besar tugas da'wah ini. Moga Allah memberi saya kekuatan. Program julung-julung kali diadakan ini mendapat sambutan yang baik.

Para hadirin, Muhammad 'Abbas on the last row.

Barisan Muslimah.
Ceramah motivati oleh Cikgu Wan Mohd Azam
Sakinah... Umi doa for your best in UPSR

Rakan lama

Dari jauh saya melambai, Kak Gee rakan lama saya. Suatu masa dulu, meja kami bersebelahan di bilik guru semasa beliau mengajar di SMKPB. Beliau berpindah atas urusan kenaikan pangkat. Begitu pantas masa berlalu...


Kak Nab, Kak Gee n Pah Radziah

Terimakasih Cikgu Yana dan Cikgu Nor

Petang Rabu, sempat menghadiri majlis jamuan sempena meraikan pengasuh Taska Ibnu Abbas yang akan berhenti, serentak pulak tu. Cikgu Yana akan melangkah ke alam rumahtangga manakala Cikgu Nor pula nak sambung belajar. Terimakasih kepada mereka berdua kerana selama ini mengasuh anak saya. Boleh dikatakan semua anak-anak saya membesar di tangan mereka. Saya tak ada 'bibik', jadi lepas 40 / 60 hari terus masuk taska. Jasa mereka cukup banyak. Saya doakan mereka semua terus berjaya. Moga ukhwah akan terus berpanjangan.

Kejutan buat diri

"Dah, bila nak update blog?" asked my hubby... Rupa-rupanya dalam diam-diam ada pembaca setia. After days of hibernating... Here I am... Actually many things had happened. But I'm neither a creative story teller nor writer. So not all the events can be expressed in words!!!

Today a new history is recorded in my life... Masuk pertandingan gubahan tuala sempena Minggu Votek kat sekolah. Kalau adik beradik saya tahu tentu terkejut. Dalam keluarga saya arwah nenda berdua memang kreatif. Jadi yang 'menurun' seni-seni ini semua adik beradik kecuali saya aje. Tapi hari ini saya telah mencuba. Bukan mudah rupanya. Nasib baik rakan saya seni juga orangnya...

Hasil sentuhan Pah Hanim (nama glamor kat sekolah...) dan Pah Radziah...

(terlahir kumpulan pah kuasa dua...!!!)

Peringatan buat yang masih hidup.

Lain yang dirancang, lain yang Allah swt susun. Hari ini saya mengambil cuti rehat untuk menjaga anak ke lima saya yang terkena 'chicken pox'. Tapi rupa-rupanya ada hikmah disebalik cuti saya. Sepagi saya bersama sahabat saya, Ukht Normah, yang kehilangan suaminya buat selama-lamanya... Begitu mengejutkan saya dan rakan-rakan yang lain kerana sebelum ini arwah nampak sihat. Ukht Normah pun tidak pernah memberitahu arwah ada mempunyai apa-apa penyakit yang berat. Tapi selepas menziarahi tadi barulah saya tahu doktor ada mengesan arwah mempunyai barah hati dan jangka hayatnya dalam 5 tahun sahaja... Tapi takdir ALlah swt menentukan segala-galanya.


Agak memilukan saya sebagai sahabatnya kerana Ukht Normah baru kehilangan anaknya yang ke 3 tahun lepas. Namun saya lihat beliau tabah menghadapi segala-galanya. Sempat Ukht Normah berpesan pulak kepada saya semasa mahu pulang dari tanah perkuburan tadi, "Dah, ambillah iktibar dari apa yang berlaku, jaga zauj elok-elok, masa dia adalah kita nak kena taat, kalau sudah tak ada, tak boleh buat apa lagi..." Saya tak boleh lagi menahan air mata saya.

Inilah kehidupan. Kematian sebenarnya peringatan buat kita yang masih hidup. Sudahkah kita bersedia untuk bertemu Allah swt...
Solat jenazah, solat yang terakhir buat sorang insan..Di tanah perkuburan.
Taklin dibaca, peringatan buat yang masih hidup.

Now it's Nazirah's turn...


Biiznillah, dengan izin Allah swt, it's Nazirah's turn to get chicken pox... So today I'm on leave to take care of her. Tapi anak manja ini banyaklah kerenahnya. Nak mandi daun semambu pun puas memujuk...
But this early this morning lain pulak jadi nya. Received a SMS from K Ani, "Asm, Farid zauj Normah meninggal dalam 2.30 pg. Alfatihah." Berderau darah. It's happened without any prior notice... Allah maha berkuasa dariNya kita datang kpd nya kita dikembalikan. So this morning, I will go and visit her first. Moga Allah swt memberi kekuatan untuknya menghadapi semua dugaan.
Nazirah... terpaksa bawalah juga, moga semua selamat.

A birthday wishes to Kak Long

Hari ini genap meniti usia 16 tahun.
Selamat ulangtahun dari bonda dan ayahnda.
Tiada ucapan yang indah cuma peringatan
buat anakanda dan diri bonda sendiri
Rasulullah SAW bersabda,
"Bila seorang anak Adam wafat,
maka amalnya terputus kecuali tiga hal:
[1] Shadaqah jariah ,
[2] Ilmu yang bermanfaat dan
[3] Anak shalih yang mendoakannya.
(HR. Muslim, Abu Dawud , At-Tirmidzi , Nasa'i dan Ahmad )

An unexpected can happen...

On Tuesday I was late due to Al-Bukhary Tuition Class. Though I were not in luck as my Unser broke down (battery weak). Luckly Pak Abu (the canteen supervisor) was still around. So Pak Abu together with Cikgu Syukri, Cikgu Zam, Firdaus and Abdillah helped to 'tolak' the Unser. Alhamdulillah be able to start the engine and thanks a lot for the help.

Then on that night 'the registered engineer' still don't have enough time to change the battery. So the next day I turned up with my neighbour's car for a meeting at PPD.

Only after Thursday night then 'the registered engineer' and 'the future engineer' started replacing the battery with the new one!!

Walid can I help you?

Just look and see... This is how to loose the nut...

Walid, not that bad I can do it if you give me a try...

Alhamdulillah, finally mission accomplished!!!

Said merajuk...

Ada masa merajuknya tak ketentuan,
Alahai anaknda ku...
One...
Two...
Three...

Bersama Pengerusi RMC

“Macam mana aktiviti riadhah kita?” tanya Kak Ani kepada saya.
Saya hanya mampu sekadar tersenyum dan terasa malu pada diri sendiri, “Itu lah, kita ni tak pernah istiqamah dalam menjaga ibadah jasadiah. Rasanya ini sudah kali ke tiga mendengar amanat dari Cikgu Maza, tapi tak pernah-pernah nak istiqamah untuk melakukan riadhah kecergasan ni. Agaknya kat mana lah level iman kita ni ye?.” Saya memberi respon pada soalan K Ani tadi.

Itulah sebahagian perbualan saya dengan K Ani tengah hari tadi selepas mendengar buat kali ke tiga (…!!!) ceramah kecergasan fizikal dari Cikgu Maza. Beliau merupakan bekas guru dan pengerusi RMC Training Centre. Umurnya sudah menjangkau 68 tahun tapi masih mampu untuk satu Malaysia untuk memberi ceramah kecergasan, outing dan panjang gunung. Pagi tadi pun larat lagi untuk berlari 4km bersama ahli-ahli Haluan yang lain.

Tapi saya masih lagi di takut lama. Sudah banyak kali mendengar saranan beliau. Tapi atas alasan sibuk etc, etc, etc.. tak boleh lagi nak buat latihan tersebut secara istiqmah. Awal tahun dulu sempat 1 bulan sahaja. So kali ni tak boleh beri alasan lagi...

Nota ceramah akan dimuatkan dalam blog Resensi Buku .

Like father like son...

Yesterday both the father and his son got sick... The father with his diarrhea while the son got chicken pox!! So the father got a day MC, while the son got a week MC. Me, what a relief, still can save my CRK... But today, the father goes to KB for Seminar Ulum Quran, and the son, reluctantly stays alone at house, follows me to school. So I 'lock' him in my room at computer lab. Hopefully, the virus won't spread around...

Tapi buahnya tak keluar banyak. Jadi saya mandikan dengan daun air semambu aje. Kalau bonda dan ayahnda saya panggil nama "daun nik". Pokok ini cukup popular di kalangan bonda dan ayahanda saya. Depan rumah saya mesti ayahnda tanam pokoknya, katanya banyak khasiat. Kalau tak makan pun 'hawa' nya sahaja sudah cukup memberi kebaikan kepada persekitaran rumah dan isinya. Pernah masa saya kecil-kecil ayahnda saya sakit pinggang. Saya ingat tiap-tiap pagi beliau akan minum air rebusannya. Katanya, rasanya pahit yang amat sangat, tapi ubat yang pahit tu lah penawar. Sekarang saya ada juga menanam sepohon pokok semambu di halaman rumah. Untuk penyakit gatal, ia amat mujarab, dengan izin Allah swt. Dan hari ini saya lihat banyak produk kesihatan menggunakan daun semambu.



My sick son and the semambu tree infront of my house.
Berikut terjumpa artikel berkaitan daun semambu yang dapat dikongsikan. Saya petik dari laman jie-mutiarahati.blogspot.com.

Semambu farmasi desa
Oleh YEO LI SHIAN

Dalam perubatan tradisional, semambu banyak digunakan sebagai salah satu bahan utama formula pembersihan darah.

SEMAMBU biasanya digunakan untuk menangani masalah kesihatan mengikut sistem perubatan India kuno, Ayurveda.

TERKENAL dengan jolokan 'farmasi desa' di India, pokok neem atau semambu adalah tumbuhan ajaib yang membekalkan 1,001 kegunaannya.

Ketahanan tumbuhan ini terhadap persekitaran baik dari aspek cuaca mahupun keadaan tanah adalah testimoni kepada vitaliti pokok semambu.

Walaupun semambu dipercayai telah wujud lebih 2,000 tahun lalu, sesetengah data mendedahkan penggunaan neem secara selamat dan berkesan di kalangan masyarakat India telah bermula sejak 5,000 tahun lalu.

Semambu atau nama botaninya Azadirachta indica, biasanya digunakan untuk menangani sejumlah masalah kesihatan mengikut sistem perubatan India kuno, Ayurveda.

Ketua Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan (Ujian Percubaan Klinikal dan Perkhidmatan Perubatan), The Himalaya Drug Company, Dr. Pralhad Sadashiv Patki berkata, setiap bahagian pokok semambu yang memberi manfaat kesihatan turut tercatat dalam laporan-laporan perubatan Ayurveda.

"Dalam perubatan tradisional, semambu banyak digunakan sebagai salah satu bahan utama formula pembersihan darah dan melegakan masalah berkaitan diabetes.
"Sebenarnya, salah satu kegunaan semambu paling popular adalah mencegah kerosakan gigi dan penyakit gusi. Di India, daun dan ranting semambu digunakan sejak beribu tahun lamanya oleh masyarakat tempatan untuk memberus gigi dan membersihkan gusi bagi memperoleh kesihatan oral," katanya pada pelancaran semula produk Himalaya berasaskan semambu di ibu negara, baru-baru ini.

Menurutnya, bukti klinikal dan hasil penemuan awal telah menyokong manfaat luar biasa semambu khasnya bahagian kulit, daun dan minyak neem.

Sambil memberitahu terdapat antara 10 hingga 20 juta batang pokok semambu di India, beliau berkata, kesemua bahagian pokok semambu termasuk bunga, benih, buah, akar dan kulit telah digunakan dalam rawatan melegakan keradangan, jangkitan, demam panas, penyakit kulit dan penyakit gigi.

Namun, ciri-ciri antibakteria dan juga kesan antikarsinogenik daun semambu telah mempopularkan penggunaannya untuk masalah kulit seperti jerawat yang biasa dialami oleh golongan muda.

Keberkesanan semambu terhadap masalah kulit yang serius seperti ekzema, psoriasis dan kaki atlet juga telah diperakui kerana kemampuannya menyingkirkan toksik dalam darah.
"Pokok semambu tumbuh di kebanyakan tempat di India dan Afrika. Malah di China, kanak-kanak yang mengalami demam campak akan diminta tidur di atas daun semambu bagi melegakan masalah tersebut," jelasnya yang berasal dari India.


BUNGA SEMAMBU

Bagaimanakah semambu bertindak ke atas masalah kulit?

Apabila semambu memasuki tubuh, ia akan meredakan lebihan kandungan gula dalam badan yang menjadi punca kepada kebanyakan masalah kulit.

Data-data perubatan kuno seperti Sushrita Sanhita menunjukkan, keupayaan semambu menghalang pergandaan virus menerusi gabungan dengan sel-sel kulit. Sekatan yang yang berlaku pada pertumbuhan virus memberi ciri-ciri germisid dan antialahan kepada semambu.

Sains perubatan moden kini turut mengkaji potensi kegunaan semambu dalam bidang perubatan. Malah, kajian terkini menunjukkan semambu bukan sahaja mampu menangani semua jenis masalah jangkitan kulat, malah turut dimanfaatkan oleh pesakit yang mengalami keresahan, obesiti dan pelbagai kesakitan lain.

Beliau yang yakin dengan masa hadapan produk-produk berasaskan herba berkata, Himalaya akan terus memastikan setiap produk herba yang diperkenalkan bebas bahan-bahan racun, plumbum mahupun bahan logam berat yang bertoksik.

Herba-herba yang digunakan dalam produk Himalaya berasal khas dari kaki gunung Himalaya di India dan ladang-ladang eksklusif yang diusahakan oleh petani-petani tempatan.

Semoga bermanafaat untuk semua.

Said learned his first lesson

Anak-anak adalah permata ayahnda dan bonda. Lagaknya kekadang menjadi penyeri rumahtangga. Tadi semasa saya sedang melipat kain, datang anakanda saya Muhammad Said Ramadhan membantu. Tanpa disuruh-suruh dia nak lipat bajunya sendiri. Walaupun lipatan kurang kemas, dia berjaya melipat semua bajunya. Tidak lekang dihati bonda mendoakan buat anak-anakku, menjadi orang yang soleh, yang mendoakan bonda dan ayahanda di saat kami tiada lagi di bumi ini...

First step...
Second step...
Third step...
Fourth step...
Fifth step...Sixth step...

Alhamdulillah, I'm done...

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

Palestine

Loading...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My Photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu