Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Bersama Pengerusi RMC

“Macam mana aktiviti riadhah kita?” tanya Kak Ani kepada saya.
Saya hanya mampu sekadar tersenyum dan terasa malu pada diri sendiri, “Itu lah, kita ni tak pernah istiqamah dalam menjaga ibadah jasadiah. Rasanya ini sudah kali ke tiga mendengar amanat dari Cikgu Maza, tapi tak pernah-pernah nak istiqamah untuk melakukan riadhah kecergasan ni. Agaknya kat mana lah level iman kita ni ye?.” Saya memberi respon pada soalan K Ani tadi.

Itulah sebahagian perbualan saya dengan K Ani tengah hari tadi selepas mendengar buat kali ke tiga (…!!!) ceramah kecergasan fizikal dari Cikgu Maza. Beliau merupakan bekas guru dan pengerusi RMC Training Centre. Umurnya sudah menjangkau 68 tahun tapi masih mampu untuk satu Malaysia untuk memberi ceramah kecergasan, outing dan panjang gunung. Pagi tadi pun larat lagi untuk berlari 4km bersama ahli-ahli Haluan yang lain.

Tapi saya masih lagi di takut lama. Sudah banyak kali mendengar saranan beliau. Tapi atas alasan sibuk etc, etc, etc.. tak boleh lagi nak buat latihan tersebut secara istiqmah. Awal tahun dulu sempat 1 bulan sahaja. So kali ni tak boleh beri alasan lagi...

Nota ceramah akan dimuatkan dalam blog Resensi Buku .

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu