Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Kacau sura lagi...

Walau bulan orang kacau sura sudah tamat,
tapi tak menghalang cikgu2 smkpb
kacau sura kat sekolah.


Memang rumit, daging2 kena siat dulu.
Tapi bila buat ramai2 tak terasa banyaknya.
Namun kenangan lalu mengimbau kembali....
Masih saya ingat dulu2
keringat bondalah menyiat2 daging
untuk di buat sambal daging tiap kali cuti sekolah
untuk bekalan bila abang & kakak2 saya
pulang ke universiti atau asrama...
Masa tu saya saya kecik lagi,
bukan tahu nak menolong...
tukang seronok & tumpang menyibuk.
Huhu... tak rasa pun kepenatan bonda.
Sedangkan bonda dengan sabar
menunggu mengacau sambal daging
berjam2 dalam kuali tembaga...
Begitu kasih bonda pada anak2...
Sentuhan bonda tak sama dengan
dengan hari ini.
Sekarang kalau nak sambal daging beli je...

Kemudian daun pisang disiat2 buat alas
bekas bila nak bubuh sura.
Huhu... tengok daun pisang pun nostalgia...
Ini lah mainan saya waktu kecik2.
Dulu mana ada puzzle atau mainan bermacam2.
Ingat lagi, masa bonda melahirkan
adik saya yang bongsu.
Sedang bonda duduk atas 'salaian' menunggu
barut perut kering...
bonda akan anyam daun2 pisang jadi tikar.
Maka tikarlah itu jadi mainan saya
dan melegakan kenakalan saya dari
mengganggu bonda...
Hari ini sentuhan alam jarang2 menjadi
mainan anak2...

Ha'ah... lamelah juga mengacaunye....

Tengahari orang kuat kita
pah, kak ti n the gangs masakkan lunch.
Bebanyak terima kasih,
kalu tak lapar lah orang2 yang kacau sura tu...

Hampir lewat petang baru siap.
Alhamdulillah, masing2 pulang
tidak dengan tangan kosong....

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu