Hidup Untuk Memberi...

Hayah hidup ini hanyalah sekadar sekelip mata berbanding dengan kehidupan di yaummul akhirah. Lantaran apalah kiranya kita memberi walaupun hanya sekadar sekelumit.

Forum Maal Hijrah

Forum Maal Hijrah Bersama Presiden HALUAN di Kuantan

Menjelang tibanya tahun baru Hijrah 1431H, pihak Ahli Jawatankuasa Masjid Lama Permatang Badak di Kuantan dengan kerjasama HALUAN Pahang telah mengambil inisiatif menganjurkan Forum Maal Hijrah yang diadakan pada 11hb Disember 2009 bermula jam 7.45 malam.

Sambutan majlis Forum Maal Hijrah ini lebih bermakna dan meriah kerana ahli-ahli panelnya dibarisi oleh kepimpinan tertinggi HALUAN iaitu Presidennya sendiri, Dr. Hj Abdullah Sudin b Abd. Rahman dan Setiausaha Agung HALUAN, Tn. Hj. Mohd Ghani b. Salleh. Ahli panel lain termasuklah Ustaz Hj Mohd Helmi b Mohd Said yang merupakan pengerusi AJK Masjid tersebut. Forum dipengerusikan oleh YDP Haluan Pahang, Tn Hj. Tg. Abd. Rashid b. Tg. Othman.

Forum yang bertajuk Hijrah dan Dakwah telah berjaya menengahkan ilmu berkaitan konsep dan tasawur hijrah yang sebenarnya, apakah peranan hijrah dalam memacu dakwah kepada masyarakat dan ibrah yakni pengajaran yang perlu diambil. Fokus pembentangan Tn Hj Mohd Ghani Salleh menjuruskan kepada kefahaman apakah peranan hijrah dalam memacu dakwah berdasarkan seerah Nabi SAW dan kaedah pendekatan yang seharusnya dilakukan oleh umat Islam bagi menjana ummah mencapai darjat `kuntum khaira ummah` iaitu ummat terbaik yang telah dilahirkan oleh generasi sahabat terdahulu hasil didikan Baginda Nabi SAW.

Alhamdulillah, sambutan masyarakat setempat dan ahli HALUAN amat menggalakkan. Mereka tertarik mendengar penjelasan yang telah disampaikan oleh semua ahli panel khususnya dari Presiden HALUAN sendiri yang julung kalinya tampil dalam program umum di daerah Kuantan dan Negeri Pahang. Beliau telah dapat berkongsi ilmu dan pengalaman yang sangat berharga melalui forum ini. Antara lain, beliau menjelaskan bahawa dakwah ini adalah garis pemisah antara iman dan kufur di mana orang yang beriman akan pasti melaksanakan tugas dakwah ini termasuklah mengamalkan amal maaruf nahi mungkar dalam kehidupan mereka sebagai bukti perhambaan kepada Allah SWT. Tuntutan berhijrah dan berdakwah memerlukan perancangan dan persiapan yang rapi khususnya persiapan keilmuan dan kesediaan hati yang ikhlas dimulai dengan pembentukan pribadi dan pembinaan keluarga seterusnya digembelingkan melalui organisasi yang mantap.

Dakwah perlu dijalankan dan digerakkan melalui organisasi sepertimana yang telah dicontohkan oleh Rasulullah SAW dengan proses membina iman generasi sahabat dalam tempoh 23 tahun berpandukan sumber wahyu Ilahi. Sebagai hasilnya, Islam telah berjaya menguasai dunia dan terbukti bertahan sehingga ke 1300 tahun lamanya. Namun Islam kini kembali menjadi dagang dan asing. Inilah tuntutan sebenar hijrah dan dakwah, iaitu bagi mengembalikan semula kegemilangan Islam yang telah luput.

Justify Full

Alhamdulillah, forum dapat berjalan dengan baik dan berakhir dengan jamuan makan malam seadanya oleh pihak HALUAN Pahang kepada semua ahli jemaah yang hadir. Pihak masjid merakamkan ucapan penghargaan kepada HALUAN yang berjaya mengadakan majlis khas forum Maal Hijrah ini di masjid mereka lebih-lebih lagi dengan kesudian hadirnya Presiden HALUAN Malaysia sendiri.

Urusetia HALUAN Negeri juga merakamkan ucapan terima kasih kepada Presiden dan urusetia induk yang telah hadir membuat lawatan rasmi ke Negeri Pahang seterusnya memberi suntikan motivasi kepada ahli-ahli HALUAN untuk meneruskan kerja mendidik dan berbakti kepada masyarakat dengan lebih gigih dan produktif lagi.

(sumber : http://www.haluan.org.my/)

0 comments:

Aidil Fitri 1431H

Berita Harian : BeritaUtama

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

BERIKAN SOKONGAN ANDA...

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

HULURKAN SUMBANGAN ANDA....

At-tarikh

jam UMMI di KUANTAN

jam WALID di JUBAIL

About Me

My photo
I'm Sharifah Faridah Hanim Tengku Embong. A mother of 6 children. Currently as a teacher at SMK Paya Besar, Kuantan.

My School of Fish (Please click if u like 2 feed da fish...)

Warna-warna Kehidupan....

warna-warna hidup mu
mewarnai kebebasan
mencerna keceriaan
mendambakan kegembiraan
menjalari kehidupan samudera
menyusuri rahsia ciptaan Allah
namun
aku tetap kagum
hidup mu tidak pernah lemas
hatta secebis daging mu
tidak pernah terjejas
dek keasinan melaut menyelubungi mu
mampukah kita
menggarap kehidupan ini
seperti mu
untuk terus melangkah
bertahtakan
keimanan dan ketaqwaan

Hamster 'Abbas Punya

Nazirah punya turtle...

Said nak juga...

Merisik Khabar

Liku-liku Kehidupan


  • SK Sultan Sulaiman 2 (1974 - 1979)
  • MRSM K Trg (1980-1984) 3rd Batch
  • LCP, Azusa (1985)
  • Citrus College, Glendora (1986)
  • USC, LA (1986 - 1989) Class of 1989
  • SM Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
  • Sykt Limbongan Timor Sdn Bhd, K Trg
  • Syarikat Amsys Bhd, Penang
  • SM Sultan Ismail, Kemaman
  • SM Vokasional, Kemaman
  • MPKT Batu Rakit (1993 - 1994)
  • SM Vokasional, Kuala Terengganu
  • SM Seri Budiman, Kuala Terengganu
  • SMK Paya Besar, Kuantan

  • Blog Archive

    Powered By Blogger

    <(o o)>

    Rapuh by Opick

    Detik waktu terus berjalan
    Berhias gelap dan terang
    Suka dan duka
    Tangis dan tawa
    Tergores bagai lukisan

    Seribu mimpi berjuta sepi
    Hadir bagai teman sejati
    Di antara lelahnya jiwa
    Dalam resah dan air mata
    Ku persembahkan kepadaMu
    Yang terindah dalam hidupku

    Meski ku rapuh dalam langkah
    Kadang tak setia kepadaMu
    Namun cinta dalam jiwa
    Hanyalah padaMu

    Maafkanlah bila hati
    Tak sempurna mencintaiMu
    Dalam dada ku harap hanya
    Dirimu yang bertakhta

    Detik waktu terus berlalu
    Semua berakhir padaMu